zondag 14 april 2013

ZONNEBLOEMEN!

Gemaakt door Olle, in Frankrijk.



De zonnebloem (Helianthus annuus)  is een éénjarige bloem uit de composietenfamilie. Moet je nagaan wat een enorme groeikracht er in één zaadje zit. De wortels, die enorme stengel met stevige taaie bladeren en dan tot slot die majestueuze bloem met zaden.......



Een zonnebloem is er in veel varianten, de hoogste zou 5 meter kunnen worden, de bloemhoofden kunnen tot 35 cm. doorsnee worden.....en daar ben ik het gekst op.




Onvolwassen bloemknoppen vertonen heliotropisme. Dat wil zeggen dat de knop meedraait met de zon.
's Morgens staat de bloem in oostelijke richting om vervolgens (op zonnige dagen) met de zon mee te draaien. Als het dan donker wordt, draait de bloem terug in oostelijke richting....en begint het verhaal weer van voren af aan.
Dat komt door de ongelijke groei/celstrekking in de bloeistengel. Wanneer de bloem eenmaal geopend is, stopt dit proces en blijft de bloem naar het oosten gericht omdat de stengel verstijft.



Een zonnebloem is voor mij onlosmakelijk verbonden met mijn moeder. Mijn ouders vertrokken 1 a 2 keer per jaar naar Frankrijk of Spanje en er zijn talloze zomerfoto's van zonnebloemen. In hun huis is van alles over zonnebloemen te vinden. Van tafelkleedjes tot boeken van van Gogh, van schilderij tot schalen, vazen en kommetjes. Toen zij wist dat zij zou sterven wilde zij grote zonnebloemen op haar kist, maar pfff.....4 december.....zie ze maar te krijgen. Het moesten namelijk geen geweekte kleine dingetjes zijn, maar van die hele grote met sappig groen blad.
Als wij  het leven te vieren hebben, want dat doen we tijdens allerlei momenten dat we aan haar denken (zij zou niet anders willen), horen daar zonnebloemen bij. Wij heffen het glas 'op het leven' en doen dat het liefst te midden van zonnebloemen.

Vandaag wordt er gezaaid. En, na overleg met HAAR doe ik dat niet BD......maar enkel B (iologisch)...
Volgens de BD-kalender kun je niet in één weekend gewoon ALLES onder de grond stoppen........en dat is eigenlijk wel wat ik wil. NU is het vochtig, NU gaat het warm worden, NU zijn de biologische pootaardappelen aangekomen en NU heb ik tijd........

Vier dingen ga ik voorzaaien. Zonnebloemen (ras giganteus zeg maar.....dat is volgens mij geen latijn), bolcourgettes (leek me leuk om uit te hollen en te vullen straks), pompoen en sla.

Tuin- en slabonen en kapucijners .......wortelen, rode uien, sjalotten en aardappelen........regenboogsnijbiet, spinazie naast de al gezaaide raapstelen en veldsla......

Daar omheen komen dahlia's, cosmea, korenbloem, goudsbloemen, zinnia's, rudbeckia's en zonnebloemen.....

En dat gaat dus dit weekend, bijna allemaal biologisch, de grond in.

Later wil ik dan ook nog afrikaantjes, maar die koop ik wel als plantjes.....
Stilletjes hoop ik dat er dan nog plek vrij is voor andere dingen....maar het klinkt al wel vol.

En stel......dat dan over een poosje alles groeit en bloeit en welig tiert en ik een maaltje eigen verse kapucijners kan eten of even naar mijn landje kan lopen en met een flinke bos zinnia's huiswaarts kan keren...... en zo richting eind van de zomer af en toe een prachtig gigantische zonnebloem kan plukken, .......dan heb ik al één verlangen van mijn lijstje vervuld.




Die zonnebloemen.....die zijn belangrijk en dus kocht ik maar drie zakjes......voor de zekerheid. Dat er wel iets te plukken valt straks.


(Alle zonnebloem-afbeeldingen komen van Pinterest (van mijn 'mom'related prikbord) met uitzondering van de eerste. De andere foto's komen ook van het WWW)



4 opmerkingen:

  1. Je krijgt (hebt) een drukke dag voor de boeg.... en wat voor dag...Heerlijk...zaaien... Veel plezier! Enne, als alles bloeit kom ik eens meegenieten!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. niets mooiers, bloemen uit eigen tuin. Dat staat nog eens op mijn wenslijstje, ruimte genoeg om eten en bloemen te verbouwen, net als mijn oma vroeger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf zaaien geeft zo veel voldoening.. geniet ervan! Ik ga ook vandaag aan de zaai :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig blog, deze en de andere over de vrijeschool.
    Heerlijk om te volgen wat een feest.

    BeantwoordenVerwijderen