zaterdag 13 april 2013

VAN BERK EN FLUITEKRUID.




Vandaag waren we even 'achter op het land'.......Dat klinkt alsof ik ergens buiten woon en dat is natuurlijk niet helemáál waar. Maar goed, het is maar een klein eindje, ik woon aan de rand van het dorp.
Daar achter op het land staat een rij berken en daar vraag ik nu voor het derde jaar wat takken aan. Dat mag altijd ;-). Ik gebruik ze om op een vaas te zetten, om een krans van te maken en we drinken er wat berkenwater. De sapstroom van de berk is zo sterk, dat bij het snoeien van een tak er ogenblikkelijk vocht uit de boom komt, druppel na druppel. Dat is niet erg, de 'wond'dicht vanzelf weer. Je moet alleen met mate snoeien.
Het is zo'n vrolijk voorjaarsritueel....met open mond onder een berk staan........ Het schijnt dat je met een stethoscoop de sapstroom van de berk kunt horen ;-).



Je zou er een fles of een bakje onder kunnen hangen, maar wij namen dus gewoon even de tijd......want dat is fijn, de tijd 'nemen'.

Een voorjaarskuur berkensap, of berken-elixer werkt zuiverend, vochtafdrijvend en energiebrengend. Je kunt zelf sap verzamelen, maar ook een fles kopen bij de natuurwinkel. Zo uit de boom smaakt het fris, uit de fles heeft het een typisch berkensmaakje.In een glas spa rood vind ik berkenelixer (dat is gezoet) heerlijk! 



EN DAN:
Het fluitenkruid komt  uit de grond gebarsten en het duurt nu echt niet lang meer eer we er wol mee kunnen verven....hoera!




Het fluitenkruid dankt zijn naam aan het feit dat van de stengel fluitjes gemaakt kunnen worden. Om een fluit te maken moet bij een holle fluitenkruidpijp, met onderaan een dichte knoop, ongeveer halverwege een snee overlangs gemaakt worden.

Het was prachtig bij 'ons achter' en het zal alleen maar mooier worden. Bloeiend Fluitekruid en het wuivende jonge groen van de berk.........ik verheug me enorm.


Dat betekent niet dat ik de schoonheid niet zie van overgebleven zaaddozen van het vorige jaar......


......of van korstmossen op de takken van de bomen




Ach weet je, het is hier helemaal wonderschoon....en stil......en ZONNIG!



Zou het nu de weersvoorspelling zijn of het juist gedronken berkensap dat ik me energiek begin te voelen?

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's weer... enne dank voor die van het fluitekruid: nu kan ik ze ook in de gaten houden! En ja, ik wil wel zaad van de bolderik!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de zon, want ik voelde het zelfde, wij waren ook daar naar achteren bij jou, we zagen een witte reiger, reeen, en kikkerdril! Helemaal blij worden wij daar van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Madelief! Ik dacht; Eerst jou maar eens een berichtje sturen! Heel erg bedankt voor het boekje! Ik had het gelezen maar kon uiteraard niet reageren! Nu wel! Ik wil het boekje graag hebben! Ik kan wel een keer langskomen op school (na de les)....Moeten we maar zien, hij wacht op me en dat vind ik erg lief! Je hebt een prachtig blog! Wat gaaf dat jullie berkensap drinken! Ik wist niet dat dat zo kon, bijzonder en erg gezond lijkt me! Ik ga ook weer proberen er iets van te maken op mijn blog! We zijn weer online! haha. Hoe zet jij je naam in de foto's?
    Lieve groetjes Stella.

    BeantwoordenVerwijderen