woensdag 3 april 2013

Arachne.

met dank aan Pinterest.

Ooit was er de Griekse Arachne. Zij kon prachtig spinnen en nog veel mooier weven. Godinnen zien alles en zo ook Athena. Zij besloot om Arachne onder haar hoede te nemen en haar alles te leren wat Godinnen weten van het spin- en weefvak.
Mensen kwamen kijken en vonden het spin- en weefwerk van Arachne zo prachtig dat ze verzuchtten:'Je kunt aan haar vaardige handen en prachtige werk wel zien dat hier Godinnen-krachten werkzaam zijn'. Dat vroegen ze keer op keer aan Arachne, maar die ontkende aan alle kanten.
Athena ontstak in grote woede en vermomd als oude grijze vrouw, ging zij naar de aarde om Arachne een lesje te leren (daar waren de Griekse Goden goed in. Om de haverklap togen zij, vermomd als aardse stervelingen naar de aarde om de mensen een les te leren.........en Goden om vrouwen te bevruchten ;-)).
Zij kwam bij Arachne en daagde haar uit tot een weefwedstrijd. Arachne lachte honend en maakt de oude belachelijk. Daarop liet Athena haar ware gedaante zien.
Alle mensen bogen en knielden, maar Arachne was niet bang en bleef fier staan.
De wedstrijd begon, zij zaten zij aan zij te werken en de een deed niet onder voor de ander.
Toch won Arachne uiteindelijk en Athena was woedend. Zij zon op wraak en maakte Arachne het leven zuur.
Toen Arachne uiteindelijk zelfmoord wilde plegen, en zichzelf verhing kreeg Athena medelijden (zou dat zo zijn?........voor mij voelt het als ultieme wraak) en bracht Arachne weer tot leven.



Diego Velázquez, de spinsters.


Zij veranderde Arachne in een spin en zei dat ze dan maar levenslang met een draad verbonden moest blijven. Arachne kon niet anders dan haar leven lang webben weven. Dag na dag, nacht na nacht.


Bron onduidelijk, mogelijk van T.Windley of M.Mahurin.



Na het lezen van mijn vorige blogs zal duidelijk zijn, waarom ik nu juist over Arachne blog. Webben te over.
Het is een fabel uit de Griekse mythologie waarin hoogmoed ten val komt. (de Romeinen maakten van Athena de Romeinse godin Minerva en lieten het verhaal hetzelfde, daar waren zij dan weer goed in).

Spinnen als oervaardigheid heeft mij altijd aangesproken. Vaak zeg ik dan ook dat ik in tijden van grote nood in elk geval het schaap kan scheren en iedereen van kleding kan voorzien.
Wanneer je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien voelt dat als vrij en onafhankelijk. Een moestuin, kippen in de ren, een koe en en schaap in de wei en wie doet je wat. Zoiets.




Al spinnend kan ik daarover mijmeren. En ik mijmer dan verder. Was nu de wijze les dat je altijd naar de Goden (Godinnen) moet luisteren of juist dat je trots mag zijn op alles wat je kunt, welke prijs je daarvoor ook betaalt? Als je op afbeeldingen googelt, zul je zien dat de meningen daarover verdeeld zijn. Arachne wordt zeker tegenwoordig ook als een soort van rolmodel gebruikt. Misschien dan wel als lijdende (bewust verkozen ;-)), maar zeker ook als intens trotse, sterke en bewuste vrouw.

De wol is gesorteerd, de achterstand weggewerkt en er staat een grote zak klaar voor iemand die fanatiek prikvilt......Ik ga dus weer spinnen, mijmeren en bedenken wat ik toch met al die kilo's gesponnen wol zal gaan doen.........



2 opmerkingen:

  1. Ha Madelief, leuk dat je bij mij kwam kijken en volger werd. Ik nu ook bij jou. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt bij je post Arachne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over dit verhaal moest ik nadenken.... er klopt iets niet aan...die wraak, dat lijden? Is het niet gewoon zo, dat ieder dier één byzondere kwaliteit heeft die wij als mens ook kunnen ontwikkelen, of al ontwikkeld hebben.. Die spin erfde de hoogst ontwikkelde kwaliteit van Arachne...een godinnenkracht.. Arachne leeft gewoon door als Godin...
    Zoiets,
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen