zondag 8 februari 2015

Öland-wol, Ullgarn.






Prachtige wol komt er van het Zweedse eiland Öland, Ullgarn.
Het is met eerbied voor mens, dier en milieu tot draad gesponnen in verschillende diktes en wordt verkocht in Nederland.
Er zijn effen kleuren, maar ook strengen met een prachtig kleurverloop.
Ik brei er een baby-deken van. Niet zomaar een dekentje, dat snap je zeker wel.
Het wordt  mijn eerste 'grootmoeder-project'.


Aanvankelijk zou het een deken met schapen worden. Gebreid op een rondbreinaald en dan ergens moest het doorgeknipt. Op zich vond ik dat al een eng idee, maar goed....

Drie rijen schapen had ik al, maar oef....de een had een korter pootje, de ander een scheef vachtje.
Ik haalde het uit en begon gewoon op twee pennen. Een ander patroon.
Nu is het een...tja...een wat? Een sterrendeken. Ik geloof dat ik het zo maar noem.
Het prachtige verloop heeft me door het patroon heen gesleept.
Ik ben bijna toe aan de rand, geheel volgens Ölands patroon.




Het boek dat een beetje bij de wol hoort geeft een prachtig beeld van het eiland. Het is een boek voor de heb, alle patronen van omslagdoeken en vesten staan erin, maar er valt natuurlijk meer met de wol te doen.
Zo af en toe is er een grasje mee gesponnen. Dat hoort er natuurlijk niet in, maar ik vind dat bijzonder. Ik leg ze voor me op tafel en mijmer over Zweedse weiden, schapen en houten huizen.


Vorige week werd er een nieuwe doos  Ullwoll geleverd bij mijn wolwinkel om de hoek.
En nee, natuurlijk heb ik geen wol nodig, ik ben immers druk aan het spinnen, en aan het breien.
Maar toch....het moest.....





Er is wel iets dat ik nog niet helemaal begrijp.
Het boek en de wol blijken succesvol.
Het was zelfs wat lastig voor de wolwinkel genoeg wol op voorraad te houden.
En nu dan toch een grote doos vol.....
Ik vraag me dan al heel snel af hoeveel schapen ze daar op Öland hebben.
Hoe een lokale spinnerij ineens zoveel kan leveren.
Het is 100% Swedish wool staat er op de wikkel. Zweden is veel groter dan Öland alleen.
Hm.....neehee....het zijn echt heus wel grasjes van het eiland Öland.

Voor een linkje naar deze prachtige wol, klik HIER.


Tot slot nog even over de workshop 'heidekleedje breien'. 
Wat een boel blije reacties kreeg ik daarop.
Met Hannah sprak ik over een blog-dag in de meivakantie.
Een dag waarop ook vrouwen die verder wonen eens naar Drenthe zouden kunnen komen.
Voor een wandeling op de hei, misschien even buurten bij de schapen, elkaar inspireren met mooie maaksels.......
Leek ons leuk.

Voor een avond breien staat de teller nu op vier.
Zijn er behalve  Hannah, Stella, Sanderijn en Gerda nog meer gegadigden?
Ik stel voor dat we dit over de voorjaarsvakantie tillen. Op een doordeweekse avond.
Laat maar horen.







19 opmerkingen:

  1. Wat een mooie wol en wat een prachtig dekentje. Wat zal straks jouw kleinkind daar liefdevol mee worden ingestopt,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie wol zeg! Dat is/wordt een heerlijke deken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig.

    Enne mag ik me aanmelden voor dat breidagje?

    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Doel je hier op dagje meivakantie of avondje breien??
    Kom je een beetje uit de buurt???
    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat práchtig! Zowel het deken als de kleuren...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me leuk zo n brei blog meeting ,moet nartuurlijk beetje passen in mijn werk en oppas maar ik wacht af wat jullie doen ,leuk idee

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Errug mooi...die wol en het effect!!! Jammer dat je zo ver weg woont...ik zou wel aan willen schuiven hoor...maar ja helaas!!! liefs Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhh wat mooi, prachtig, die kleuren en patroontjes! Blijkbasr is het eiland goed bevolkt....met schapen! ;-)
    Veel breiplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is de deken mooi en wat een mooie wol!!
    Ik brei graag een avondje mee. Na de voorjaarsvakantie is helemaal goed! Ik denk dat ik dan maar eens aan mijn ijslandse wol ga beginnen....dat ligt hier alweer bijna 1,5 jr te wachten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi Madelief die deken!
    Toevallig ken ik een juffie die er ook één (of twee of drie) maakte voor haar kleinkind(eren);-)
    Met schaapjes dan....
    En hoewel ik het een erg verleidelijk voorstel vind dat heidekleedje breien geloof ik dat ik deze keer toch maar niet aanhaak. Heb al zoveel werkjes onderhanden op het moment...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zoooo dat ziet er weer erg mooi uit pracht wol

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer genoeg woon ik echt te ver voor een avondje, anders had ik het wel geweten.. Misschien dan tot de blog-dag?
    Het dekentje wordt super mooi. Ik ben zelf verliefd geworden op twijnend breien met speciale wol van het Zweedse eiland. Ik moet nog heel veel oefenen, maar het is zo heerlijk breien met fijne wol.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi Madelief, een sterrendeken voor je 1e kleinkindje.
    Het zal heerlijk zijn om hem/haar daarin te wiegen..............

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het schaapjespatroon is mooi, maar jouw sterren vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou...echt...geweldig mooi!! Wat bijzonder lijkt mij dat om dit moois voor je 1e kleinkind te breien...hihi zo leuk!! Schrijf mij maar in voor een blogdag hoor...ja! dat vind ik echt heel leuk!! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtig dekentje brei je! Heel erg mooi en voor een kleinkind extra bijzonder :) ik ben zelf ook aanstaand oma en heb net vandaag het boek oland breie n binnen gekregen. Ik ga toch voor de schaapjes ;) ik vroeg me af welke kleur verloop garen je hebt gekocht van ullgarn, ik kan de kleurstelling zo niet vinden.
    Groet, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie net de kleurstelling achter in het boek staan :)

      Verwijderen