donderdag 11 april 2013

Pencil thursday: 'MENSCH DURF TE LEVEN!'






 Bijna 100 jaar geleden schreef Dirk Witte een prachtig lied: 'Mens durf te leven!'

Dirk Witte werd geboren als zoon van een schoolhoofd (ha!) en schreef al op jonge leeftijd liedteksten.
Zijn lied 'Mens durf te leven' schreef hij in 1917, bijna 100 jaar geleden. De tekst is nog steeds actueel en voor 100 jaar geleden beslist wat vrijgevochten te noemen.

Jean-Louis Pisuisse zong het lied en zo ken ik het ook. Mijn moeder had vroeger een LP met oude cabaret-liedjes......naast Beethoven en Mozart (zij hield van zwaar) kon ook die muziek door het huis schallen.....

Bij mijn you-tube-bezoek gisteren kwam ik via een omweggetje bij Wende Snijders en vond haar versie prachtig.

En dus:
Pencil Thursday:


En natuurlijk een aantal versies..........

Ik zou denken dat je HIER Pisuisse hoort, maar dat weet ik niet zeker. Ook Dirk Witte heeft gezongen, maar was niet heel succesvol. Hij kon zijn eigen teksten maar moeilijk onthouden.

DEZE versie van Wende met haar expressieve hoofd vind ik prachtig........

En ja, voor de volledigheid dan toch ook nog DEZE!


Met je kop in de hoogte,
En neus in de wind.

En lap aan je laars

Wat een ander dan vindt.

Houd een hart vol van warmte, 

En van liefde in je borst.

Maar wees op je vierkante meter een vorst.

Wat je zoekt kan geen ander je geven.

Mens, durf te leven.


(waarom zit daar nou een spatie? Die bedoel ik daar niet!)


Durf jij te leven, precies zoals je zou willen?





2 opmerkingen:

  1. Ha, ik heb het in mijn hoofd als Mensch. Maar de versie van Wende is niet Mensch maar Mens. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het liedje van Wende, laat me, is hier favoriet, de kinderen kunnen hem ook uit hun hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen