zondag 28 april 2013

Blauwe lupine.

Nu dacht ik toch werkelijk dat gele lupine een eenjarige plant is en blauwe lupine tot de vaste planten behoort.
Wikipedia zegt dat ook de blauwe soort eenjarig is en ook bij de Bolster koop je het als zaden van de eenjarige plant. Het is een groenbemester. Dat betekent dat je de plant na bloeien onderspit om de structuur van de grond te verbeteren.
Ik houd van die intens blauw-paarse kleur van de bloemen en ook de zaden zijn prachtig.


met dan aan het www

Ik had wat zaden een nachtje in het water gelegd en halve wc-rollen gevuld met potgrond om de zaden te laten kiemen. Dacht dat het wel een dag of 10 zou duren, maar mijn hemel........binnen drie dagen leken er werkelijk 'aliens' uit de grond te komen.


Wat een wonder dat er zoveel kiemkracht in één zo'n rond zaadje zit. Binnen een paar dagen groeien de wortels onder uit het wc-rolletje, je ziet dat misschien op de onderste foto.


Ik nam er een paar mee naar Oosterbeek en gisteren plantte Lief ze in zijn tuintje.
Moet je kijken...binnen een dag!

Aliens, die de handjes al uit de aarde steken.........

4 opmerkingen:

  1. Wow!!! Ik volg je Lupine-avonturen met superveel interesse ;) Groetjes van Lupineke!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om te zien hoe ze hun best doen. Vorig jaar voor het eerst Lupine in de tuin. Binnen een week waren ze opgegeten door de slakken. Ik vind ze zo mooi, maar moet dan maar genoegen nemen met de foto's en die er in het wild staan.

    BeantwoordenVerwijderen