vrijdag 2 augustus 2013

Een wonderlijke storm.

Een aantal dagen geleden wat het warm, maar niet zo warm als deze dagen.
Tegen het einde van de dag begon het te waaien en dreigende wolken kwamen langzaam dichterbij.
Ik haalde nog even water en stond bij de achterburen te praten. Ineens keek ik naar de lucht en zag ik rollende wolken aankomen. Ik had nog nooit zoiets gezien. De buurman kwam uit zijn voortent en zei dat ik maar snel naar mijn tent moest gaan (30 meter verderop) en ik vond het een beetje overdreven. Ik stond gewoon vol ongeloof naar die wolken te kijken. Nog steeds dacht ik dat het allemaal reuze mee zou vallen.
Nu hebben wij zo'n tent van bepaald merk, ontwikkeld voor kamperen in de duinen en stormvast enzo.......maar de kolkende golvende wolken kwamen met zo'n snelheid dat ik nog net het water neer kon zetten, één foto maken (en niet eens een mooie) en toen brak de hel los. Volle wind recht van voren en een enorme watermassa. Ik kon de voortent met moeite sluiten, wij stonden onder het luifeltje de stokken vast te houden, die er vandoor dreigden te vliegen en een aantal haringen floepte zo uit de grond. Nat tot op het bot stonden we het luifeltje strak naar beneden te trekken en kwamen we niet verder dan de zijflappen eraf te gooien........daar stonden we dan met al onze kracht de boel op de grond te houden en ik riep dat ik het zoooooo koud had, Lief ook en....we kregen de slappe lach. 'En nu?' riepen we steeds en  onze favoriete one-liner: 'Wat een toestand' galmde ook daar onder dat luifeltje.......
Het geheel duurde vijf minuten, we hebben daarna als een malle de losgeraakte scheerlijnen aan een boom geknoopt en al onze kleren van het lijf gestroopt. Het bleef regenen en waaien, maar de boel stond stevig.
Na de storm bleek de hele voortent van de caravan van de buren met stokken en al op de kop op hun caravan te liggen. En zij waren niet thuis.
Zoals dat dan gaat op een camping, ineens is er na een storm veel om over te praten. Niemand van ons had ooit zoiets meegemaakt....en de buurvrouw lachte toen ze thuiskwam. Haar BH hing als een soort van vlag aan één van de stokken bovenop de caravan.
Zij waren met een stel Fransen tot laat bezig om de voortent met gebroken stokken toch weer op orde te brengen.....en ach, wij vonden het vooral een groot avontuur.
Wij maakten potten en pannen droog en de voorbereiding voor onze mosselmaaltijd kon doorgang vinden. Ik geloof niet dat ik ooit lekkerder mosselen at. Het was dan wel 23.00 uur maar hey....vakantie!!
We lagen ons nog te verkneukelen toen we in bed lagen en konden maar moeilijk slapen.... Storm bedwingen,dat kunnen we dus ook samen.




Recept mosselen:
Twee kilo mosselen
Flesje bier.
Knoflook en wat je hebt...wortel, prei, ui en knolselderij was dat bij ons (soepgroente kan ook)
De groente licht aanfruiten en dan het bier erbij.
Mosselen in de pan en de boel laten koken, en omscheppen tot alle mosselen open zijn.
Flinke scheut crème fraîche door het vocht en smullen.
Nog lekkerder met die dikke romige Franse Crème Fraîche (Isigny)
Met een sausje en met brood.....
Storm, nat, koud, afdrogen, warme kleren aan......verhoogt de smaak!


1 opmerking:

  1. Tjee, wat een avontuur. Was je niet bang? Maar nee daar had je natuurlijk geen tijd voor.
    Ha en dan nog rustig mosselen gaan eten na afloop. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen