zondag 4 augustus 2013

Sjalot en een beetje zonnebloem.



Ik kan geen gelegenheid voorbij laten gaan om uitgebloeide zonnebloemen van een lachend
gezichtje te voorzien. Sommigen zijn uitgebloeid, maar Hannah je had gelijk, ik zal er nog heel wat in bloei zien komen. Wat zijn ze hoog ook. Dat zonnebloemen in dik twee weken gewoon anderhalve meter kunnen groeien zeg. Dat is gewoon tien centimeter per dag.....Als je er op een stoel naast zou gaan zitten moet je dat niet alleen kunnen zien, maar volgens mij ook kunnen horen.


In het voorjaar had ik sjalotten (roze) en uien (rode) gepoot. Ze deden het voortreffelijk en groeiden als .......uien.
Voor mijn vakantie heb ik de uien platgelegd omdat iemand me dat adviseerde. Op die manier zouden ze niet meer zo groeien.
De sjalotten had ik geoogst en te drogen gelegd in de schuur.
Het loof was mooi ingedroogd en dus heb ik ze vandaag gevlochten.
Honderden dacht ik er te hebben, maar dat viel achteraf reuze mee (dat klinkt gek, maar na de vakantie kook ik door de week maar voor één persoon hè?).....


 Prachtig zijn ze. Ze kleuren van zachtgeel tot oranje en roze en die worteltjes, die laat ik natuurlijk zitten.
Dat staat lekker landelijk, beetje Frans ook. ;-)

Wat mij betreft kun je van alles met sjalotten doen en zijn ze rauw en gebakken te gebruiken. Ik vind de smaak zachter en rijker dan die van uien........

Voor een goede uiensoep zou het natuurlijk zonde zijn om sjalotten te gebruiken. Dan ben je immers zo door je voorraad heen.
Al heb ik rode uien en zijn die ook goed rauw te eten, ik zal er nog wel een keer soep van maken. Wat een enorme gevallen zijn dat geworden zeg. Vandaag hebben we ook die uit de grond gehaald en ze mogen tot woensdag op het land blijven om te drogen. Ik ben benieuwd hoe lang ik die kan bewaren want ze lijken me gewoon te groot om goed de winter door te komen.




Ik kan met een dankbaar gevoel door de tuin lopen. Natuurlijk is het een beetje wanordelijk omdat er dingen doorgeschoten zijn en omgevallen. Maar behalve dat Hannah mijn tuin liefdevolle aandacht heeft gegeven en Noah ook, is de natuur ook gewoon haar gang gegaan. De bonen kunnen geplukt, de bieten zijn ook klaar om te eten. Sommige dingen zijn misschien niet zo goed gelukt, maar daardoor heb ik alweer plannen voor het volgende jaar.
Morgen is het nog warm en de dag erna waarschijnlijk ook, maar daarna wordt het weer weer om in de tuin te zijn. Woensdag zal het gaan regenen. Dat is mooi voor de tuin.
Nog wat rucola te zaaien en pluksla.......
Ik voel me een rijk mens met mijn moestuintje om de hoek!

De laatste kleine sjalotjes hebben een mandje gekregen en staan op tafel. 


3 opmerkingen:

  1. Wat fijn, dat je weer door je eigen tuintje loopt en er met zoveel liefde over praat én ons daar dan weer van laat meegenieten!
    Dank!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou helemaal eens met Hannah, je laat on zo meegenieten en dat is heerlijk. En ik heb nog nooit de schoonheid van uien gezien. Maar nu wel hoor, nu wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk verhaal over je tuin! Hier is het allemaal wat minder hoor, mijn bietjes, boontjes, zonnebloemen etc kwamen niet op dus moesten voor de tweede keer gezaaid worden, de boontjes beginnen net pas te bloeien en de bietjes zijn nog knikkers. Helaas geen zonnebloempje opgekomen :( Je mandje met sjalotjes vind ik een plaatje, ik ga je meteen na-apen, ha ha! Want, die heb ik gelukkig wel! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen