woensdag 27 februari 2013

HUIZENBOUW, DEEL 4




De huisjes zijn vandaag afgemaakt en dat heeft een hele tijd geduurd. Want met het sluiten van de daken, moest de ruimte rondom de huizen nog mooigemaakt.

Gelukkig had ik nog graan bewaard uit de granen-periode van vorig najaar.

Gelukkig had ik nog gekleurd schelpenzand bewaard van een ouderavond nog niet zo lang geleden.

En gelukkig zijn de kinderen van de klas uitgerust met een enorme dosis fantasie en werden de tuintjes tot in de kleinste details afgewerkt.

Alles werd steeds kleiner,een poes op de bank, een konijn in de tuin en zelfs visjes in een vijver van nog geen cm. doorsnee.






gewoon schelpenzand is gezeefd en voorzien van geraspt
bordkrijt. Fijn om in voorraad te hebben. Je krijgt er wel
vieze handen van.........

 

Het enthousiasme was groot en toen ze daarna mochten tekenen, zag ik enkel huizen met veel verdiepingen.......

Dat is wat je wenst en wat er dan gebeurt: doordat je je helemaal begraaft in een onderwerp gaat het stromen in de klas, gaat het stromen in de kinderen. Hoe ga ik dat nu in Meetbare Doelen vatten?








Naast het afmaken van dit klei-project heb ik verteld over een volk dat in het Noorden van Zweden, Finland en Noorwegen leeft. De Lappen....of Sami. We leggen steeds de link tussen heden en verleden, tussen oorsprong en verandering..... Het boek: 'Leven in Lapland' is een heerlijk prentenboek voor kinderen van een jaar of 9. Er zijn zoveel kleine details te zien. Misschien is het verhaal minder belangrijk, maar het is een inspiratiebron omdat kinderen steeds meer details gaan zien en tekenen.
Morgen gaan we erover tekenen en schrijven. Gaan we ook tekenen over het verschil tussen een dorp en een stad.......gewoon aan onze tafels, heerlijk in het schrift.



Mocht iemand denken dat de hele dag in het teken heeft gestaan van creatief bezigzijn.....er is ook gelezen en er is ook een dagelijks dictee gemaakt. De woorden? Ehm.....timmerlieden, cement, dakpannen, fundering en nog zo wat.........

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie post weer. Soms heb ik wel spijt dat ik mijn jongens niet naar een vrije school heb gebracht, maar dat was indertijd voor mij geen haalbare kaart. Ik las je bij Lupineke, Alet is inderdaad een begrip in spinnerskringen, google maar eens op Alet Tienpont of textielwerk wol enzo. Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier zit iemand ontzettend mee te genieten van jullie huizenbouwperiode, en tegelijkertijd voel ik het wringen met die verplichtingen vanuit de inspectie.. Aan den lijve ondervonden, Madelief!! Maar... ook hier is wel een modus voor te vinden :)! Ik ben nog steeds superblij dat onze kids (en wij) zo ongelofelijk veel ontdekkingen hebben mogen doen op de vrijeschool! Heerlijk om dit ook bij jou terug te lezen! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen