donderdag 20 juni 2013

De stilte.........



Soms moeten er nu eenmaal dingen.......
Om half 9 moet ik een uurtje naar de stilte van mijn groentetuin.
De plek is bijzonder, er is een goede energie.
Ik zit op mijn knieën en schoon het uien- en sjalotten-perk.

Het is stil, af en toe een wandelaar en de kerkklok vertelt me hoe laat het is.
De goudsbloemen gaan bloeien, de aardappelen ook.
De aardbeien worden nu in hoog tempo rood.
De kervel zorgt voor een heerlijk soepje. Dat deed ik een paar dagen geleden al met een uitje en knoflook,
goede bouillon en crème-fraîche. O ja, en twee aardappelen. Gaar koken pureren.
Mmmmmmm.
Ik kan sla eten tot het mijn neus uitkomt. Kropsla, veldsla, pluksla en rucola.
De tuinbonen staan in volle bloei en ik zie piepkleine bloemknoppen in de courgetteplanten. 
De regenboogsnijbiet kan over een paar dagen voor het eerst geplukt en ik moet alvast een worteltje proeven. Nog niet eens een centimeter dik, maar zooooooooo lekker.
Sinds eergisteren huppelen er kalfjes rondom de tuin en ja, ook konijnen. In de verte hoor ik schapen.



Na een volle dag laad ik me op in de tuin. Wat een zegen en wat een goed besluit is het geweest om dit tuintje te beginnen.
Steeds meer woonwijken beginnen ook moestuin-projecten en wat is dat goed.
De aarde verbindt.....de aarde geeft.....de aarde heelt.
Eigenlijk zou ik jullie de stilte willen laten horen.

Een beetje lyrisch ben ik. En ik geniet ervan.


Morgen is de zomerzonnewende en vieren wij op school alvast Sint Jan.
Ik wil buiten, heel veel buiten zijn. 

En o ja........DIT zag ik op Pinterest. Hoe je uit de zaadjes van een aardbei zelf plantjes kunt laten kiemen.
Is ook het proberen waard.....toch?

Morgen spring ik over het vuur, dat hoort zo bij Sint Jan.  Ik deed dat al eens samen met mijn kinderen en ook samen met collega's........morgen spring ik wellicht met Lief. Dat zou ik mooi vinden.

Wanneer sprong jij voor het laatst over het vuur?




5 opmerkingen:

  1. Heerlijk om uit eigen tuin te eten he!! Elke keer zo'n voldoening. Veel plezier met het Sint jans feest! Hopelijk mooi weer!! Ik heb nog niet eerder over een vuur gesprongen...Komt vast wel een keer wanneer de kinderen naar school gaan! Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog nooit! Ik ken het ritueel ook niet. Een (volks)tuin ken ik wel. We waren niet altijd even succesvol, maar wat was het heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk zo in de moestuin, gisteravond was ik ook in de stilte van de onze tuin, zo fijn met de mist en de schemer. Wij gaan vandaag ook weer springen als het weer het toe laat. Zoon mag dit jaar het vuur aansteken met de andere oudste kleuters en dochter springt met alle kinderen van klas 1 t/m 6. Mijn lievelingsfeest met de fijne picknick het samen buiten zijn. Genieten. Fijne dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop zo voor jullie dat het droog is, pfff. Bij ons dikke lekkage in school, parkeerplaats liep vol, wat een regen ;(
    Weg is weer de zomer.
    Ik zoek ook altijd de rust van de tuin. De aardbeitjes zien er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jammer de bammer, geen sprong over het vuur voor ons.
    Wat heb ja al een mooie oogst, die van mij zijn nog niet rood, allemaal groentjes nog

    BeantwoordenVerwijderen