woensdag 2 oktober 2013

Over balanceren, balans vinden en in balans blijven.

van het WWW.

Het leven is balans vinden, balans behouden, balanceren.

Ik heb het naar mijn zin de in klas, al moet er veel besproken worden. Plagerijtjes.......over en weer.
Tranen om niks of een uitgelaten stemming. Vierde klas....

Ik weet het nog goed mijn vorige vierde klas, 6 jaar geleden.
Ik had een meisje in de klas met een uitgesproken billenpartij.
Zij was stevig, werkelijk stevig.
Op een dag kwamen de meiden me halen.
'Juf....... B. zegt dat ze een dik lijf heeft!'
Wat doe je dan als juf?
'Tja lieve schat, je bent niet echt een spijker ('nee, dat ben ik' riep een ander), maar wel waanzinnig prachtig..........'
'Als zijn woorden jou niet raken.....is het plagen snel voorbij. Moet ie weer wat nieuws verzinnen.'
Dus, draai je maar eens om......voorkant, achterkant, nog een keer je achterkant.........schud jij maar met je billen en zeg:
Jaha... heb je het goed gezien? En het is allemaal van MIJ!'

Dat hoort ook bij balans zoeken en vinden. Wat is van jou en wat van een ander? Waarmee laat jij je plagen en wat laat je langs je schouders afglijden? Wat wordt er gezegd en wat zou er eigenlijk bedoeld worden? Weerbaar worden, op tijd stop zeggen en soms niet zo heel zwaar tillen aan wat die ander zegt. 'Je kletst uit je nek.....' mogen ze bij mij in zo'n geval rustig zeggen.

Dagelijks check ik even hoe het er voor staat. Spreek ik uit dat ik het oprecht hoop te horen als er stille vervelende dingen gebeuren die verder gaan dan plagerijtjes.
En ondertussen blijven we gewoon ademhalen, pret maken, ruzie ook, goedmaken en lachen.
We lachen om elkaar (ja hoor, we lachen ook om mijn domme dingen en ik heb er veel) en delen ook complimenten uit. Eigenlijk lijken we even in een soort snelkookpan te zitten....in hoog tempo worden ze groot. O ja, en we werken ook nog. Hard hoor!

En ik? Pfff.....ik voel die herfst ook. Moet veel slapen en stevig staan. Balans vinden en balans behouden en dat is soms best even werken.

En over balans gesproken.....Deze heb ik al  lang in een mapje om ergens ooit bij een passend bericht te plaatsen......ik vind dat ik 'm nu wel kwijt kan. Of niet dan ;-)?

van het WWW.



6 opmerkingen:

  1. Mooie berichtje...balans zoeken, vinden, behouden....ik vind het moeilijk hoor en ik zit al heel lang niet meer in klas 4 wat een tijd was waarin ik minder balanceerde dan dat ik nu doe!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. blote billen, haha, als dat geen balans is.
    juf, wat een mooi advies, die heeft ze vast onthouden.
    De herfst, ik ben altijd wel een beetje opgelucht dat ik dat niet alleen voel.
    Toch zijn de afgelopen dagen best fijn, wel koud, maar wel een fijn zonnetje, en dat in oktober

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het mooi Juf, hoe jij de balans erin houdt met de klas en met jezelf! En ja, die foto's vind ik ook mooi! Die snelkookpan is een prachtig 'beeld' voor datgene wat er plaats vind in de kinderen!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahaa, zálige foto! en wat heb je dat prachtig gezegd tegen dat meisje, die houden we erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 't Is een heel verhaal, maar dit stond gisteren op facebook. Vind het zo mooi passen bij de opmerking over jouzelf en balans (ook voor mij heel herkenbaar hoor):

    Nieuwe maan 5 oktober 2013

    Rond de herfstequinox, de balans tussen dag en nacht, licht en donker, staan de nieuwe maan en de Zon altijd in Weegschaal. De binnen- en buitenenergie staan in het teken van een nieuwe balans zoeken. In vroeger tijden was dit de tijd om de geoogste goederen letterlijk te wegen en schulden af te lossen. Dit proces van de waarde van de oogst bepalen en daarna met een schone lei beginnen, is de innerlijke uitdaging die bij deze maan hoort.

    Maar er is veel hemels rumoer… Contacten tussen sterren, asteroïden en zware planetenjongens geven veel sterke emoties, hoog spel, manipulatie en machtsvertoon. Dit kan zowel in de grote wereld als in je persoonlijke leefomgeving aan de orde zijn. Maan en Zon tegenover Uranus geeft een acute allergie voor manipulatie en dominantie. De Maan (en dus ook Zon) vierkant Pluto geeft onderwereldse, intense energie. En de aanloop naar het exacte vierkant tussen Uranus en Pluto geeft (de komende weken) helemaal spanning, thema’s rond revolutie, onrust, radioactiviteit en verandering of transformatie op wereldniveau. Het is en wordt ook een tijd van maskers die vallen en van kleur bekennen: wat van binnen raast of is opgekropt, kan niet meer binnen worden gehouden! Houd jezelf onder controle en houd tegelijkertijd een oogje op de buitenwereld…
    Het thema is nog steeds ‘loslaten en onsterfelijkheid’. Ontdoe je van wat of wie niet (meer) bij je past. Als je nekharen omhoog gaan staan, bedenk dan of je dat vaker wilt ervaren de komende herfst en winter of dat het tijd is om direct voor jezelf op te komen. Zoek momenten van rust op, creëer je eigen fijne plekje, luister naar je hart en je intuïtie en zorg goed voor je ziel(enrust) – zo kun je de balans in jezelf waarborgen. Weegschaal wil harmonie en evenwicht, zowel in contacten met anderen als in de liefde. Door bovenstaande invloeden zullen ook op dit gebied de nodige plotse veranderingen kunnen ontstaan – make it or break it. Communicatie kan de redding zijn: denk na voordat je iets zegt, weeg je woorden af en wees assertief.
    Dit kan een tijd zijn waarin je wakker wordt geschud – misschien niet met fluwelen handschoenen, maar wel op zo’n manier dat direct duidelijk wordt welk pad je wel of niet wilt inslaan. Zoals alles in het leven is een energie niet per se goed of slecht, het is de manier hoe jij ermee omgaat die bepaalt wat de waarde uiteindelijk zal zijn.
    Houd je riemen maar vast binnen handbereik op deze weg naar de maansverduistering op 18 oktober en
    de zonsverduistering van 3 november...
    Tekst en foto © Petra Stam

    Meer over maaninvloeden, natuurfeesten, symboliek, tips en praktische toepassingen, etc. in ‘In het licht van de Maan’ http://bit.ly/QCYPzS

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je uitgebreide reactie Anja! Fijn om dat zo te lezen.Mijn eigen fijne plekje......ik doe er ongelofelijk mijn best voor. Vandaag, donderdag....heilige donderdag, is het goed gelukt ;-)

      Verwijderen