woensdag 4 september 2013

Van melkpak tot plattegrond.

Klas 4. De kinderen gaan hun blik op de wereld richten.
Aardrijkskunde en geschiedenis, maar zo noemen we het nog niet echt. In de vierde klas duik je in de geschiedenis van je stad en van de provincie.
Hoe zijn wij met de mensen op de aarde verbonden?
De aardrijkskunde leert ons hoe wij met de mensen in de ruimte verbonden zijn.
Wij zijn ook verbonden met de mensen in de tijd en dat leert ons de geschiedenis.

De eerste periode na de vakantie is een rommelige maar o zo logische periode.
Wij hebben de windroos en bestudeerd met behulp van een kompas. In de klas hangen gekleurde papieren met daarop de windrichting, zodat we weten waar het Noorden is, maar ook op het plein hebben we onze eigen windroos getekend.

Daarna hebben de kinderen een plattegrond van hun slaapkamer gemaakt. Hoewel verhoudingen nog niet belangrijk zijn, heb ik toch gewezen op een bureau dat 3x zo breed was als het bed.
Het te lange bed van een kind, en een klein vierkantje in een hoek......'Is het bed van je zusje wel 5x zo klein als jouw bed?'
Vervolgens kregen ze de opdracht om de weg van huis naar school te tekenen......oei, dat was geen gemakkelijke opdracht. Sommige kinderen weten feilloos hoe ze thuis komen, anderen hebben geen idee (en dat zijn dan de kinderen die met de auto komen). Een kind had wel 10 papieren nodig omdat hij helemaal in Buinerveen woont. Dat is dus echt ver weg. Een stralend hoofd dat af en toe tussen de tafels omhoog kwam. 'Ik moet nog één papier juf en dan ben ik thuis'.




Vorige week hebben we van melkpakken huisjes geknutseld. 'We gaan een dorp maken', was het enige dat ik erbij zei.
Een paadje naar de verharde weg.
Maandag hebben we tafels aan elkaar geschoven en met groene doeken bedekt. Er werden wegen gemaakt en water. Een brug en een park, wandelpaden en bomen, lantarenpalen en bootjes.
Een hele morgen waren ze ermee bezig en steeds zei ik: 'We zijn er heel druk mee, maar het zal niet lang blijven staan.
Wegen, parkeerplaats en dus ook een auto (geniaal hè?) en bomen.
 Bloemen voor het park.



Een heuse korenmolen.





Ik had ze rustig dagen zo hun gang kunnen laten gaan. Ze vonden het heerlijk zo met zijn allen te knutselen........maar ik had dat doel voor ogen en dus hadden ze een eindtijd.
En toen kwam het magische moment.
Ik zette een trap bij de tafels, had een zeef en poedersuiker en kinderen mochten het laten sneeuwen........ademloos keken ze toe. Vonden het prachtig al dat wit.......en hadden geen idee waar we naar toe gingen.






Toen eenmaal alles wit was hebben we nog één keer gekeken en vervolgens heb ik met de grote precisie alles, maar dan ook alles van tafel gehaald. De eerste reactie was natuurlijk een lichte teleurstelling, totdat ze zagen wat er over bleef. De uitroep: 'Heeeeeeee, het is een plattegrond' stelde me gerust. Kijk en het was zo magisch, dat ik DAAR dan weer geen foto van heb ;-).

Nu zagen ze ook de noodzaak van afspraken over de kleur van huizen, water en wegen op een plattegrond en dus groeide er een LEGENDA op het bord.Blauw voor het water, rood voor de gebouwen en grijs voor de wegen.

Na afloop heb ik gevraagd wat ze geleerd hadden en dat was ze volkomen duidelijk. 'Hoe een plattegrond precies werkt en wat een legenda is'.
Er wordt altijd gezegd dat je kinderen van te voren duidelijk moet maken wat het doel van je les is, ze moeten weten wat ze gaan leren. In dit geval wisten ze dat niet, maar was de verrassing en ontdekking groot. En de magie voelden ze. Soms moet je die magie opzoeken en dus niet vertellen wat ze nu precies zullen leren.
Nu is de stap naar de plattegrond van Assen en Drenthe een logische. Ze hebben een prachtige plattegrond van een dorp in hun schrift getekend en overmorgen gaan we op bezoek bij een kind dat in een hoge flat woont. Vanaf de elfde verdieping zullen we eens zien hoe de wijk eruit ziet, wat we van Assen zien.......en drinken we een glaasje sap. Of ik dat zelf verzonnen heb? Ja, dat van die flat.......maar de rest  is nu het Vrijeschool leerplan. En al is dat al bijna een eeuw oud, het klopt nog steeds in grote lijnen.
Ik geniet intens...... ontdek samen met de kinderen weer nieuwe dingen en het gevoel dat 'het klopt' geeft me veel energie.

Wij zullen niet zo lang stilstaan bij de geschiedenis van Assen omdat er veel kinderen 'van buiten' komen. Volgende week al hangt de kaart van Drenthe in de klas en kan iedereen zien waar hij of zij nu woont en daar kunnen we die windroos dan weer goed bij gebruiken.

7 opmerkingen:

  1. Oh Madelief, wat ontzettend leuk hoe je dat gedaan hebt met die poedersuiker. Toen ik net juf was had ik een vierde klas en daar begon toen geschiedenis. Dat heb ik toen ook zo leuk gevonden. Hoe de kinderen geboeid waren, hoe ze luisterden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi idee! Wat fijn om de dingen op deze manier te laten ontdekken door de kinderen! Wat is de vrijeschool toch een fijne plek om te leren voor kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vol enthousiasme vertelde dochter dat Juf het liet sneeuwen..... in augustus..... dat was zo gek ;-) , Waarom deed juf dat nou? Prachtig om de resultaten te zien!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi! Nuno had het er al over, heeft werkelijk indruk gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohh, wat vind ik dit toch prachtig!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, super leuk! Ik wil dat ik ook zo les kreeg... Ik was altijd een hele ijverige leerling, die het ook wel prima vond om te leren om te leren (nu niet meer). Maar dit is toch veel fijner en meer logisch? Zo begrijp je iets zoveel beter en dieper. (Schrijf vooral meer over de vrije school! ik ben zo nieuwsgierig naar andere onderwijsvormen dan het gewone onderwijs)

    BeantwoordenVerwijderen