donderdag 29 mei 2014

Getuigschriften.

Het lijkt hier stil, maar dat is slechts schijn.
Wekenlang speelde het zich af in mijn hoofd.
Getuigschriftentijd.
Vorig jaar blogde ik er ook over.
Over de druk die groot moet zijn voordat ik begin.
Nou.......de druk ìs groot nu.

Dagenlang hikte ik er tegenaan.
Ik ben geen kunstenaar zeg ik zelf altijd.
Ik ben meer ambachtelijk ;-)
Dus ik teken niet met één lijn een woedende Thor.
Ik doe niet hup en hup en daar heb je dan de Yggdrasil.

En dus moet ik het anders doen.
Het wordt een linosnede.....
Op gekleurd papier.
Hoe je dat nou doet?
Nou zo:

Neem soft-pastels en maak een papier vol kleur.

Neem wc-papier en veeg de kleuren uit.
Pas wel op dat je steeds een nieuwe prop pakt.
Dus niet met het blauwe propje over het lichtgroen gaan.


Zo ontstaat langzaam maar zeker een achtergrond in pasteltinten.
Wanneer je nog niet helemaal tevreden bent, gewoon over de basis heen kleuren.
Je zou er in kunnen gaan tekenen, schilderen.....

Dit zelfde kun je ook doen met vet oliekrijt.
Dan doop je de prop in een schaaltje terpentine en veegt dan over het krijt.

Dat wilde ik eigenlijk, de kleuren worden dan intenser
(en ik krijg er niet zulke hoestbuien van) , maar het moet wel buiten......
en ja, dat weer hè? Dat zat nou niet bepaald mee gisteren.

Vervolgens is de tafel bezaaid met van alles.....
De blokprint en roller.......


Detail........
Alvast geslepen.......


Het werkblad.......ook mooi.

Een tipje van de sluier.


Ik realiseer me dat ik niet alles moet prijsgeven. Dat is altijd de sjeu van de laatste dag.
Daar ligt dan al je werk....met spreuk.......voor de kinderen van de klas.

Ik ben er nog niet hoor.....maar het begin is er.
De spreuken liggen klaar, het inschrijven kan beginnen.
Morgenavond moet alles ingeplakt en ingeschreven zijn.

Dan heb ik nog een maand voor 20 ouderstukken.
Dan zijn we klaar om te verhuizen naar klas 5, groep 7.
Het einde komt in zicht.
Als je, zoals ik, graag hele rondjes meegaat met je groep, ga je volgens mij veel eerder met pensioen.
Het lijkt nog maar even geleden dat deze kinderen met een zonnebloem en gouden kroontje de trap opkwamen om naar klas 1, groep 3 te gaan.
En nu .........nog twee jaar en dan gaan ze.


Weten jullie nog dat ik blogde over KOOS ?
Hij belde gisteravond. Hij had zijn toets gehaald en een goed gesprek gevoerd.
Het zit er dik in dat hij in september aan zijn HBO-opleiding kan beginnen.
Het laatste onderdeel had hij wel een beetje verprutst zei hij. 
'Was je het zat en had je moeite met je focus?'
'O, wat ken je me goed juf.....ja, ik zag het niet meer zitten'.
22 is hij........
Ik bedoel maar.....voor ik het weet ben ik met pensioen.
Pfffff.......

8 opmerkingen:

  1. Wat zullen de getuigenschriften er weer prachtig uit zien!! Ik kijk uit naar T essel haar eerst getuigenschrift dit jaar en om de mooie getuigenschriften van de andere klassen te zien. Zo mooi en herkenbaar geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat worden ze weer mooi! Prachtig. Ik heb net met Linda een paar van je "oude" getuigschriften bekeken, van Manon. Ook pareltjes hoor. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat en kan alleen maar zuchten, want hoe ik mijn best ook doe, zo mooi vind ik de mijne (nog) niet. Succes met de ouder-delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oja,ik weet het nog van vorig jaar, het lijkt mij inderdaad zoveel werk maar het wordt vast weer prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ow wauw, ik vind het er nu al prachtig uitzien. Die felle kleurtjes, heerlijk.
    En misschien een tip: oliekrijt kun je ook uitvegen met zonnebloemolie en een kwastje. Weet niet of het hetzelfde wordt als met terpentine, maar ik vond dat het wel goed werkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Carin ik wens je veel plezier en creativiteit en rust bij het maken van al die prachtige getuigschriften! (wel een opgave elke keer hoor voor de meesters en juffies maar oh wat is het altijd weer prachtig! Echt altijd!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zal jij een bergen werk aan het verzetten zijn zeg..... en deze periode is al zo druk. Hier ook altijd nog met veel sociaal gebeuren. Ik benijd je niet op dit moment. Al zal het (vooral aan het eind?) ook veel voldoening geven lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat vind ik zo mooi van de vrijeschool, die getuigschriften. Er wordt zoveel liefde ingestoken, maar wat een werk. Heel veel succes met die laatste loodjes van het schooljaar. Ook wel heel speciaal om zo met de kinderen mee te kunnen groeien van klas 1 tot en met 6.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook hier voorbereiden op de getuigschriften. Hier begonnen met het uitschrijven van de teksten voor de ouders. En dan kom ik zomaar op jouw pagina terecht. Ken je dat, afgeleid worden, maar dan op een prettige manier. Het is ook wel heerlijk, de kinderen weer een van een duidelijk je netvlies. Druk, maar zo dankbaar....

    BeantwoordenVerwijderen