vrijdag 6 september 2013

Lekker simpel, pannetje voor één (of twee of veel ;-)): RECEPT HUMUS



Humus, Goemoes, Hoemoes of hoe de namen ook zijn, vindt zijn oorsprong in de Levant.
Ik vind dat een mooie naam, de Levant.
Levant komt van het Latijnse 'levare' en het Franse 'lever'wat beiden 'rijzen' betekent. Het land van de rijzende zon. De Arabische term is 'Majrek'.
Het gaat voorbij aan specifieke landen en het geeft ook aan dat er een enorme historie ligt, kijk maar naar het kaartje.
Zou ik er huidige landennamen bij noemen, dan verkeren we ogenblikkelijk in de actualiteit.

Veel van onze groente en fruit komt van oorsprong uit die streken, ook onze Hollandse appel!

Humus is feitelijk niet meer dan gemalen kikkererwten met toevoegingen.
Het is smakelijk en niet duur en daarmee een heerlijk hapje voor véél mensen.
Je kunt het natuurlijk kopen, maar zelf maken is zo simpel.

Ik nam:
Een glazen potje met kikkererwten (uitlekgewicht 215gr).
3 teentjes knoflook
een flinke scheut goede olijfolie
een kleine theelepel komijn
sap van 1 citroen
verse dragon (ik houd erg van die smaak)
een flinke eetlepel gomasio (of sesamzaad)
zout, peper

Laat de kikkererwten uitlekken maar bewaar het vocht.
Was het etiket van het potje (dan heb je een potje om het in te bewaren)
Doe alle ingrediënten in een keukenmachine en zet die aan tot er een homogene smeuïge massa is ontstaan. 
Gebruik het kookvocht als de humus te droog is of voeg nog een scheut olijfolie toe.



Dat is dus alles. Feitelijk heb je zo een heel goedkoop cadeautje (doekje om de deksel en klaar)
een lekker smeerseltje voor geroosterd brood of met een flinke scheut olijfolie een goede dip om brood in te dippen . O ja, en een stevige laag op een broodje met een plak geroosterde courgette is ook heerlijk (alles waar courgette bij kan is welkom op het moment).
 Een precies recept is het niet. Gewoon veel proeven tussendoor en toevoegen wat lekker lijkt.
Men voegt vaak koriander toe, maar daar moet je van houden. 

Een werkje van niks en daar ben ik gek op!

1 opmerking:

  1. Ik zette de kikkererwten die ik heb in de week.... Morgen, morgen ga ik het maken! Nog een brood erbij bakken en een schaal tzaziki.... mmmmm
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen