maandag 1 juli 2013

Dille.....


Dille!
De dag dat ik op kamers ging, mijn vader vertrokken was en ik in een nieuwe stad naar de markt toog omdat ik nu echt voor mezelf moest zorgen, kocht ik een bos dille op de markt.
De geur van dille is voor altijd verbonden met mijn eerste dag op kamers.
Fris, zomers, kruidig en prikkelend.

De dille in mijn tuin staat op punt van bloeien en staat wonderschoon naast de korenbloemen.
2 1/2 uur was ik in mijn tuin. 
En ik rook de dille. En ik plukte dille en ik snoepte dille.
Ik eet het veel nu.
Door de sla, als kruidenboter.
Eigenlijk is het blad alleen als keukenkruid te gebruiken.
Maar het zaad is goed om thee van te zetten......tegen winderigheid ;-)
Op een vaas met korenbloemen zijn ze om blij van te worden.
En de aanblik van dille roept tedere gevoelens op.
Dat vind ik dan.
Dat zulke tere blaadjes zo door elkaar en naast elkaar  kunnen groeien
Dat zoveel groen niet in de war raakt.
Iedere plant is zijn eigen wonder.
Maar de dille in mijn tuin.......
Oooooooooooo!







En dan......de éénjarige lupine.
Hulde aan de éénjarige gele lupine!
't Heeft op de vaas even nodig om tot zichzelf te komen, maar staat daarna fier rechtop. Dagen achtereen.
Feitelijk langer dan de goudsbloemen.
De zaden zijn prachtig, maar giftig voor vee.
Wel weer goed voor het volgende jaar, want deze zaai ik zeker opnieuw.
Eigenlijk is het een groenbemester, maar ik zet ze op de vaas.




En die 2 1/2 uur die had ik heel erg nodig. In mijn eentje, tussen kerk en koeien.
Mijn getuigschriften zijn af. Ik hoop dat de ouders blij zijn met het beeld dat ik van de kinderen schets. Dat ze hun kind herkennen in mijn verhaal.
Ieder kind is zijn eigen wonder......maar die klas van mij.....
Ooooooooooooooooo!





3 opmerkingen:

  1. Prachtig die Dille en de Lupine ook trouwens. Ik geniet ook van de aandacht en liefde voor de kinderen uit je klas. Vrijdag ontvangen wij het getuigschrift van dochter en zoon springt van de troon. Ik neem zakdoekjes mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I have never seen yellow lupine before. It is lovely!!

    BeantwoordenVerwijderen