donderdag 4 juli 2013

Hard gewerkt.



'De bloemen zullen tot zaden rijpen'


Klas 3 gaat vandaag voor het laatst de morgenspreuk zeggen die ze drie jaar lang gezegd hebben.


Het liefdelicht der zon
Verheldert mij de dag........

We staan er echt bij stil.
Dat is nieuw, omdat ik dat dit jaar voor het eerst ook werkelijk zo voel. We ronden af, we gaan een nieuwe fase in. De afgelopen weken hebben we vooruit geblikt naar klas 4.
We hebben toevallig al kennis gemaakt met de breuken, doordat een kind wilde weten hoe je één vierde schreef (en zich afvroeg of de helft daarvan 1/8 was).....ik heb de spreuk van klas 4 al een keer laten horen, we hebben alvast één keer een vormtekening gemaakt waarbij we gevlochten hebben en gisteren zongen ze moeiteloos een canon.Allemaal vierde klas activiteiten. En dat kunnen ze al heel aardig. Dat is ook fijn om te voelen toch? Dat je volgend jaar dingen gaat doen die je nu al een beetje kunt?

Maar wat is er veel gebeurd dit jaar.

We hebben het graan dat we in de tweede zaaiden geoogst, gedorst en gewannen. We hebben er brood van gebakken en zijn naar de molen geweest. We hebben de ontwikkeling van het Schrift bestudeerd. Met het puntje van de tong uit de mond hebben we ons in een abdij gewaand en in grote stilte zitten schrijven. 
We hebben huisjes gebouwd en gekeken hoe de mensen over de wereld wonen.
Er is flink gerekend en 'ge-taald'. De tafels t/m 12 kennen de meesten van binnen en van buiten en naast vormtekenen, fluiten en schilderen hebben de kinderen allemaal een muts gebreid of gehaakt.

En.....we zijn veel buiten geweest. Heel veel buiten geweest.

We wandelden naar de schaapskooi in Balloo.



Zaaiden graan en bloemetjes die de komende derde klas gaat oogsten.



Zwommen een week of wat geleden omdat ik mijn verjaardag nog moest vieren.


En waren afgelopen week nog in de ambachtentuin (en zwommen natuurlijk weer ;-)).


Buiten zijn vind ik het allerfijnst met deze klas. Buiten zijn vind ik de ultieme leeromgeving voor de kinderen.
En dan het liefst LANG buiten zijn. Het eerste uur zijn de kinderen dan net koeien die na een lange winter in de wei mogen, maar daarna......dan 'zakken' ze en vinden hun weg. Samen. Ze luisteren, kijken, overleggen, ontdekken, verwonderen, spelen en rennen, zaaien en oogsten.

Het was een rijk jaar. We zijn klaar voor de tweede helft. Klaar voor de vierde klas. Voor de nieuwe spreuk en nieuwe dingen. En ik mag gewoon weer met ze mee, wat een rijkdom.

Ik zie rond in de wereld
Waarin de zon haar licht zendt
waarin de sterren fonkelen
waarin de stenen rusten
De planten levend groeien
De dieren voelend leven
Waarin de mens bezield
Haar geest een woning geeft.

Het begin van de nieuwe spreuk, die we vanaf volgend jaar dagelijks laten klinken.

Gisteren kreeg ik dit met de post.....
Ik deel het met jullie....omdat het zo mooi is.
Dank je wel Ilga!

Maarten van Roozendaal: Mooi


Wat een prachtig lied. 'Ik ben goddank nog een nieuwe lente waard' zingt hij. Nou.......dan heeft deze juf eerst wel even vakantie nodig.Dat dan weer wel, want ze is echt (en dat voelt ze op dit moment erg) geen 20 meer.
Veel applaus aan het eind...en dat luister ik dan ook helemaal af. Heerlijk. Applaus!!!


3 opmerkingen:

  1. Ha...en wat een rijkdom voor die kinderen.... dat jij 'gewoon' weer met ze mee gaat! Ik wens jullie een nieuw rijk jaar toe, met heeeeeeeeeeeel veel buiten zijn!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi om te lezen hoe je van je werk geniet. Ook al is het soms heftig, druk en ...
    Ik wens je een heerlijke vakantie.
    Ps: die foto van de lupines, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij ben jij ook een hele fijne juf. De kinderen zullen met veel mooie herinneringen terug kunnen kijken op hun lagere schooltijd.

    BeantwoordenVerwijderen