zondag 24 november 2013

Warmte....



De warmte in mijn huis, de warmte in de contacten met anderen, de warmte van de dagen die voor de deur staan......... die maken dat ik de koude doorsta.
Ja, de koude.....want in mijn huis is het op toilet, slaapkamer en badkamer net zo koud als buiten.....
'Zij heeft geen tijdschriften op het toilet, slechts fleece-dekentjes' zei  mijn moeder ooit.
Het gesleep met kacheltjes is weer begonnen. De vriezer moet leeg, want als de temperatuur buiten de koelkast lager is dan daarbinnen....dan raakt mijn koelkast in de war. Dat voel je het eerst aan het brood dat in de vriezer ligt. Het is niet meer helemaal goed bevroren.

En dus snort het kacheltje, moeten deuren keurig dicht, hangt er weer een gordijn voor de voordeur en kleed ik mij aan en uit in de woonkamer. In bed stappen is heerlijk als het bed is voor-verwarmd en ik houd ervan om in een koude kamer te slapen (hoewel ik vorig jaar bij -20 wel eens een muts opzette ;-)). Maar eerlijk is eerlijk: ik hoop dat het nog even niet te hard gaat vriezen. Ik moet er wel even aan wennen.

De bank wordt meer en meer een plek waar het goed toeven is, waar mijn haakwerkje ligt te wachten of een nieuw idee geboren wordt.
De komende weken zullen op school in het teken van de naderende Kerst staan. Over een week begint Advent, Sinterklaas wordt gevierd (voor het eerst hebben we lootjes gektrokken ;-) en langzaam bereid ik me daar op voor. Wat zullen we knutselen, wat zullen we zingen?

De afgelopen weken hadden we periode dierkunde en dat was een groot succes. Nu een week rekenen en daarna taal....da's toch andere koek. De kinderen kunnen  foutloos werkwoorden vervoegen in de tegenwoordige tijd (ja echt, als 'D' s en 'T's staan daar waar ze horen)  'en dus' vertel ik de kinderen, 'ga ik jullie precies leren hoe je de werkwoorden spelt in de verleden tijd'. Eindelijk leren ze waarom je soms woorden leest als 'haatten'  en ' antwoordden'. En dat vinden ze nog tof ook. ;-).





5 opmerkingen:

  1. Ik kom een poosje bij je in de klas als je over D's en T's hebt.... Met al die mooie kaarsjes aan, op school is het toch meestal wel warm in de klas ( :-)), want ik maak er een 'puinhoop' van (van de d en die t)....
    En wat een mooie foto bovenaan je blog! Pff, ja, dat heeft een naam, maar die ben ik NU vergeten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooie foto's! Goed verhaal. En dat boven in je blog, das een banner Hannah, misschien moet ik ook meedoen met de lessen over d en t...want ook mijn sterkste kant is dat niet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie foto's weer.
    Tjee, een muts op moeten in bed, dan is het wel koud ja!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie banner, zo warm! In mijn vorige huis sliep ik ook op de zolder en daar was geen verwarming, dus toen sliep ik 's winters met sokken, trainingbroek en een shirt met lange mouw en daarbij de dekens opgetrokken tot aan mijn neus.(aan de andere kant vroegah hadden we ook geen verwarming op de slaapkamers, alleen een kachel in de woonkamer en de keuken; de tijd van electrische kacheltjes en electrische dekens)
    Maar ondanks het gure weer is het nu een warme tijd, met (familie)feesten en veel kaarslicht en dat heb je mooi beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf heb ik sokken aan in bed en het raam open.
    Mijn kinderen houden van een pittenzakje tegen hun buik, als het echt koud is.
    Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen