maandag 11 november 2013

Hoor je de ganzen?


Ik was minstens twee weken niet in mijn moestuin geweest en er was heel wat veranderd. De zinnia's lagen plat en de kervelzaden waren overal ontkiemd. Dat wordt dus gewoon weer kervelsoep de komende week ;-)



De snijbiet, die het hele zomer een ondergeschikte rol speelde in de tuin, stond er stralend en fris bij. Het leek zelfs alsof de stengels licht gaven.


Prachtig rood en geel en zelfs in de pan bleef het een kleurenfeest.


Snijbiet heeft een speciale smaak vind ik. Ik houd ervan om het klein te snijden en te  roerbakken met knoflook, champignons, knolselderij. De smaak is licht bitter. Kan met spekjes, beetje bouillon om in te stoven en eventueel wat crème fraîche. Met rijst of aardappelen of met brood.
Wij deden er gehaktballetjes bij. Een berg groente met balletjes dus eigenlijk.
Ik hoef het niet dagelijks op het menu, maar zo nu en dan vind ik het goed te doen.


De tuin wordt steeds meer opgeruimd, het was er een mooie dag voor. We vonden nog twee pompoenen en de winterwortels die te laat gezaaid werden zijn nu toch echt eetbaar.
En steeds hoorden we ze. En zagen we ze. De wilde ganzen.........kleine groepjes, of een grote vlucht. Op weg naar het Zuiden. Wat vind ik dat toch altijd een bijzonder gebeuren.
'Dat is een teken' denk ik dan altijd. Van wat? Ja, dat weet ik ook niet. Een teken dat je goed moet opletten omdat wonderen nu eenmaal in kleine dingen zitten. Ik houd erg van 'tekens'. Alsof het een groetje van de engelen is.....

Eenmaal thuis bij de kachel kwam er een eind aan de bol van 1000 meter Unicat. Het regenboogkleed is af. Ik ben er blij mee.


Maar ja, wat nu? Er moet natuurlijk wel gewoon gehaakt worden, daar op die bank bij de kachel.
Ik denk dat het bijna tijd is om mijn spinnewiel voor de dag te halen.
Bijna........















6 opmerkingen:

  1. Mooi; die snijbiet! Wat een kleuren!
    Overvliegende ganzen vind ik ook zo prachtig om te zien en te horen.Heel bijzonder om te bedenken wat voor reis zij gaan maken en wat zij onderweg tegen gaan komen. Vind ik bij de zwaluwen ook zo bijzonder; zulke kleine diertjes en dan helemaal naar Afrika. Ik kijk ook altijd weer in de lente naar ze uit!
    Bij ons in de polder hoor je de ganzen vaak ook in t donker overvliegen; dan ga ik vaak even naar buiten om te luisteren.Daar geniet ik dan van.
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons vliegen de ganzen vrij laag over om achter ons dorp op de weilanden te landen. Wat ik zo'n prachtig geluid vind is als het stil is je het op en neer bewegen van de vleugels kunt horen. Dat zoevende geluid, zo mooi! En als ze eenmaal geland zijn, dat gegak op de grond. Voor mij zijn dat de geluiden van de herfst.
    Een fijne week!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, ik vind het altijd zo mooi, indrukwekkend, wanneer de ganzen weer overvliegen!!
    De intocht van de herfst...en de komende koude winter! Elk jaar weer speciaal om te zien en te horen!
    Prachtige foto;s van je moestuin...wat een kleuren, net als je regenboogkleed, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik hoor en ik zie ze ook, net als de regenbogen, de zon die in stralen door het bos schijnt, de eekhoorns die luid 'blaffend' tegen de boomstammen omhoog klimmen, het gekleurde blad van de eik....
    En wat geweldig dat je nu nog kan oogsten uit je tuin! Prachtige foto's!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahahaha, 'zo nu en dan goed te doen?'.... dat vind ik niet de beste aanbeveling hoor ;-). Prachtige kleuren, dat regenboog kleed!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Snijbiet, prachtige kleuren de stengels, maar hier niet favoriet. Ik hoorde eens een recept om er lasagne van te maken, misschien dat het dan lekker is?
    Je kleed is prachtig, en ja als het af is val je in een gat ;) gewoon iets nieuwd haken, slingers voor de kerst?

    BeantwoordenVerwijderen