dinsdag 24 september 2013

Borduren in klas 4.


Het is niet voor niets dat kruis-steken in klas 4 worden gebruikt bij het handwerken.
Het is de klas waar de ogen open gaan voor de wereld om de kinderen heen.
Wat werd dat de afgelopen weken akelig duidelijk.
De klas waarin verteld wordt uit de Edda, de klas waar kinderen elkaar gaan zien.
De klas waarin intens donker en fel licht elkaar afwisselen.

Kruissteken, onder en boven, structuur. Fijn werk, je moet je hoofd er goed bijhouden.
Buiten dat is het een spel  van licht en donker......

 Het is meer dan alleen maar leuke randjes na  borduren, een patroon namaken.
Het is zelf scheppen en voortborduren op dat wat ontstaan is (hoe mooi, dat woord 'voortborduren').
De kinderen maken zelf randen. De ene rand volgt de andere op en steeds weer wordt er gekeken naar het kleurgebruik.





Om het borduren extra elan  te geven houd ik er erg van om de lapjes borduurstof eerst te kleuren met textielverf. Ik gebruik daar Creall-tex voor dat ik verdun met water. Rood-geel en blauw zijn de kleuren, ze worden gemengd op de stof om de hele regenboog te krijgen.
Het is een precies werkje om de kleuren helder te krijgen. Je verdeelt je lap in drie delen en schildert (misschien is het wel meer tamponeren) steeds een derde rood, geel en blauw op een natgemaakt stuk grove Aïda. In eerste instantie laat je de kleuren nog niet mengen. Dat doe je pas als de primaire kleuren geschilderd zijn. Daarna laat je rood en blauw tot paars worden, geel en blauw tot groen en geel en rood tot oranje. Zou je kinderen de vrije hand geven dan zullen vlekken en veel bruinen ontstaan. Als het lapje  ligt te drogen, werken de kleuren namelijk nog door. Capillaire werking heet dat hè?
Het is handig om een verftafel in te richten en daar doorlopend bij aanwezig te zijn. Zou je een hele klas tegelijk aan het schilderen zetten, zullen er toch een aantal kinderen met vlekken in hun kleren naar huis gaan en het is gewoon wel textielverf.

Doordat Hannah en Arnika laatst een hele morgen in de klas waren en zij dit werk konden begeleiden , zijn alle lapjes nu klaar en konden we vandaag echt beginnen.
De eerste draadkleuren werden gekozen en om er even in te komen, zijn veel kinderen begonnen met een rechte lijn of een onderbroken lijn. Kruissteken moet je eerst goed kunnen maken voordat je met meer ingewikkelde randen begint.



 Neemt niet weg dat ze op ruitjespapier al allerlei randjes  hebben bedacht.





Alle garen is binnen, de kleuren hangen al een paar dagen uitnodigend te wachten.




Natuurlijk mogen de kinderen ook inspiratie opdoen bij elkaar.
Aan het eind van het werk mogen ze hun initialen borduren. Ik wil niet aan de naam, maar aan de randen kunnen zien van wie het werk is.
Dus geen Ajax-logo, paarden of wat al niet meer.
Dat is leuk als extra werk, maar niet het doel van de handwerklessen in klas 4.

Vandaag was het dus zover. De eerste kruissteken zijn gezet en ja, alle kruisjes moeten dezelfde kant op. Dat moet echt. Dat hoort ook bij orde scheppen en overzicht krijgen.
Met tongen uit monden werd er gewerkt en na verloop van tijd hoorde je zo hier en daar verzuchten:'Hé het is helemaal niet zo moeilijk'. 
Kijk, en dat hoor ik graag. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Wat het uiteindelijk worden gaat? Ik zag op Pinterest een voorkant en hoes voor een multomap.

www.corrieschrijftop.blogspot.nl
De hoes zelf zullen we maken van zelf geverfde katoen. Het geborduurde lapje komt er dan voor op. Deed ik nog nooit. Eerder werden het etuis, fluitenzakken of  euritmie-tasjes (ik hoor nog een kind zeggen: 'Dat je zoiets leuks borduurt voor zo'n stom vak!').

Het allergrappigst was eigenlijk pas na de les. ZIJ kwam na schooltijd in de klas. Ze had iets moeten pakken van mijn bureau en zag het borduurwerk. En laat zij nu net afgelopen week het onderwerp 'borduren in klas 4' hebben gehad op haar handwerk-opleiding. Da's nou toch grappig hè? Het gaf stof genoeg tot napraten en we zijn vast nog lang niet uitgepraat ook. Succes Titia met je opdracht!!



10 opmerkingen:

  1. Ik heb hier nog een ouderwetse merklap thuis, ooit geborduurd door een oudtante. Jammer dat het handwerken steeds minder wordt gedaan door kinderen, behalve dan bij jou in de klas ;-) Mooi ook die kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig dat je het aida eerst voorgekleurd hebt, het geeft een schitterend effect!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg kriebels van die prachtige kleurtjes en het borduren. Zou het bijna zelf gaan doen! Succes met het borduren. Het wordt vast prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zeg...ik zou willen dat ze dit bij ons op school deden met de kinderen.. Ben benieuwd naar de eindresultaten.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ik zou ook willen dat ik nog jong was en bij jou in de klas zou zitten, heerlijk weer dit bericht en de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een heerlijke kleuren, ik ben erg nieuwsgierig naar het resultaat, als ze af zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Madelief je hebt me echt aan het denken gezet vanmiddag. Geïnspireerd ook. En eigenlijk wil ik er nu alles van weten. Van het hoe en waarom in klas vier, de Edda, het borduren. Ik ben zo nieuwsgierig geworden dat ik er misschien wel mijn eindscriptie aan ga wijden. Even helemaal uit mijn comfort-zone stappen en dus niet schrijven over wolspinnen maar over iets waar ik nog veel te weinig van weet maar wel meer (zo niet alles) van zou willen weten. Wordt vervolgd dus (en in de tussentijd borduur ik de kruisjes rondom mijn regenboogappel;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een mooi en spannend idee. Zo gaat het ook met eindscripties. Alles begint bij een vonk, een moment en meestal gaat dat anders dan je allemaal van te voren zo mooi had bedacht.......
      We hebben het er vast nog wel eens over.
      Dag, Madelief.

      Verwijderen
  8. Mooi inderdaad: voortborduren. Ik weet heel weinig van de vrije school, maar daar komt lezendeweg verbetering in. Lezendeweg mag trouwens niet van de spellingcontrole, maar ik vind het een goed woord.
    Borduren heb ik in mijn (sbo)groepen trouwens wel regelmatig gedaan, tegen de tijdgeest in. Maar ik vond het een rustgevende activiteit en dat was soms hard nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik leuk om te horen Bettie, want handwerken is goed voor de mens. En lezendeweg vind ik weer een prachtig woord.

      Verwijderen