woensdag 20 februari 2013

tour de mouton........

Gisteren stond in het teken van 'verhuizen'.
Van Oosterbeek naar Twente om daar mijn vader op te zoeken.

Omdat ik eigenlijk een hekel heb aan autorijden, en al helemaal via de A-zus-of-zo, had ik een route in mijn hoofd (zonder Tomtom).
Vlakbij Lochem namelijk is een Hampshire Down-fokker/boer.
Het gaat om Harrie Roekevisch, zijn naam mocht genoemd, geen probleem. Ja, alweer een schapenras......vakantie!!!!

Harrie en dat moet gezegd, is een ware liefhebber. Ik werd door zijn vrouw uitgenodigd in de keuken voor een kop koffie en mijn oog viel op een computer met filmbeelden. Van de stal. Van ooien op het punt van lammeren.

Al snel kom ik er achter dat het niet zomaar een hobby is. Ze geven het allebei ronduit toe, het is wat uit de hand gelopen. Doordat de camerabeelden in de keuken te zien zijn, is het leven iets eenvoudiger geworden. De wekker wordt 's nachts nog wel om de anderhalf uur gezet, maar Harrie (gehuld in wollen trui, dat kan niet anders) hoeft dan niet meer naar de stal om te zien of er al lammetjes in aantocht zijn.

Ik vond het een prachtig gezicht hoe zorgzaam, liefdevol en bovenal trots ik de net geboren lammetjes mocht bekijken.
Mooie schapen zijn het en ik kijk naar heel wat Nederlandse kampioenen. Wol is maar bijzaak, de familie verhandelt de schapen, maar met erg veel zorg en liefde, dat merk je en dat zie je ook.
De schapen zijn niet al te schoon, een aantal is net gisteren naar buiten gegaan. Een paar regenbuien en de vachten zullen weer wit kleuren. Dat zie ik wel, want aan de overkant van het weggetjes staan hele witte exemplaren die al langer buiten zijn.

Het gesprek dat we hadden, daar kan ik dan de dag op voort. Daar gaat het toch over in het leven: 'ontmoeten'. Over mijn werk, het werk dat zij doen, over kinderen, over zorgen en ook  mooie dingen. Zomaar, omdat je een schapenvacht komt halen en je samen koffie drinkt. Niet bedacht en zomaar gebeurd!
Ze vertellen me, net als Lenne gisteren, dat er in Aalten  op 21,22 en 23 juni een farm en countryfair is met wol en een NK spinen. Bij nalezen zie ik dat ze er dit jaar ook een vintage-markt aan toevoegen. Je moet er even voor rijden, maar dan heb je ook wat. www.countryfair.nl

Na afloop vertrek ik, met alweer twee vachten op de achterbank van mijn  kleine auto (met die van gisteren en één die ik al mee had genomen + spinnenwiel een hele volle achterbank!)

Terwijl ik glimlachend naar Twente rijd merk ik wel dat mijn auto meer en meer naar een schapenstal gaat ruiken. Kan ik de boel achter in de auto laten terwijl ik bij mijn vader logeer? In stilte moet ik er om glimlachen. Het idee dat iemand denkt dat er wat te halen valt daar op die achterbank van dat kleine autootje......

Ik maak al een 'plan de campagne'. Vachten buiten uitspreiden, goede stukken eruit halen, spinnen, haspelen,wassen, breien en o ja, ik haal de kaardemolen ook maar even van zolder..........Ik denk dat mijn vakantie te kort duurt.





1 opmerking:

  1. Heel bijzonder, deze ontmoeting! En niet in de laatste plaats door de mooie vacht die met je mee mocht! Dit zijn toch weer de pareltjes in het leven ;)!

    BeantwoordenVerwijderen