donderdag 21 februari 2013

Home is where the heart is!

Bouw jezelf een huis!



Voor alle hippen onder ons: opnieuw uit
gegeven bij bol.com. Een werkelijk prach-
tig boek over bouwen in de hele wereld.

Een 'woning'voor ginds........
Besteld en op mijn deurmat gevallen....

welk verband is dit ook weer?
Ooit cadeau gedaan aan zoon-
lief. Bellen om te lenen!



Allerlei plaatjes....boeken verzamelen.....mijn gedachte gaat al naar volgende week. Het is nog wel vakantie, maar toch.

PERIODE HUIZENBOUW, in de breedste zin van het woord.
Mensen denken vaak dat het VRIJE van de Vrijeschool betekent dat alles mag en dat is helemaal niet zo.
Er is een leerplan op de Vrijeschool en daarin staat keurig beschreven welke periodes (of thema's....of projecten) er in welk leerjaar gegeven dienen te worden. Omdat ik klas 3, groep 5 heb weet ik dat ik (buiten taal en rekenen om) een periode geef over granen en de boerderij, over ambachten (en welke, dat mag ik zelf weten) en huizenbouw. Huizenbouw, in de breedste zin van het woord.
Wat is een huis? Waarom is je eigen huis zo belangrijk (en kleding is natuurlijk ook een huis......) en waarom wonen mensen op de wereld zo verschillend?
Het gaat over aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Maar het gaat ook over het sociale aspect.
Dus in mijn les......gaat het ook over de voorwaarde om je veilig te voelen, het zonder oordeel kunnen kijken naar de mensen die in deze wereld leven. Ja, en daarnaast gaat het over technische zaken: Hoe wordt een huis gebouwd?

Ik heb de zoon van een architect in de klas. Het zit er dus dik in dat hij komt vertellen over zijn werk.
Natuurlijk hebben we het over verbanden.....hoe worden stenen gemetseld? Hoe wordt een dak geplaatst? Wat is 'pannenbier?' Waarom is een fundament belangrijk?

Het Vrije op de Vrijeschool zit hem misschien wel in de manier waarop ik het ga doen. Er zijn voorbeelden genoeg, maar samen met de klas vinden we onze eigen weg.

Ik doe dus inspiratie op en loop al met een andere blik op straat. Heerlijk vind ik dat. Mijmerend en bedenkend wat en hoe ik zal beginnen. Wat we gaan maken, ervaren en leren. De doelstellingen daarbij....ja, dat vind ik dan weer een ding voor volgende week. Althans, de Meetbare doelstellingen.

Over doelstellingen....daar ga ik vast nog over schrijven. Maar niet vandaag, want het is nog vakantie!

Deze vis ik nog uit de kast. Een erg leuk 'doe-boek'.


En waar een huis aan moet voldoen volgens een kind uit de klas?
Het lijkt me geweldig zo, beetje veel herrie op zolder maar verder?


2 opmerkingen:

  1. Geweldig om dit terug te zien, ook onze kinderen hadden deze periode en wat werd er gebouwd!! Veel plezier met deze ontdekkingsreis! Ken je ook 'het huis in het bos'? Nieuw boek, erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee....ken ik niet. Dank je wel voor je tip!

    BeantwoordenVerwijderen