zaterdag 14 juni 2014

Philadelphus, boerenjasmijn.





Boerenjasmijn. De naam doet vermoeden dat het een struik is die veel op boeren-erven voorkomt.
Of zou het zoiets zijn als een ietwat lomp uitgevallen jasmijn?

 Doe ik mijn keukenraam open, dan komt de geur van boerenjasmijn me tegemoet.
Wat kan ik genieten van die prachtige bloemen en die zoete geur. Voorjaar......bijna zomer.



Na de bloei is het eigenlijk maar een saaie struik, maar wel een goede afscheiding tussen mij en de buren. In het verleden is hij nooit goed gesnoeid en ik las dat je aan de basis takken kunt wegnemen om hem van onderuit te laten verjongen.....


......niet nu, nu geniet ik er alleen maar van.


Jammer dat het op de vaas niet wil. Het blad gaat slap hangen. Leek me zo lekker ruiken binnen.....



Als iemand zich vandaag aan mijn voorstelt als: 'Jasmijn, aangenaam' moet ik oppassen dat ik niet zeg: 'Gewoon Jasmijn of eh.......'


3 opmerkingen:

  1. Heerlijk ruikt Jasmijn. Bij mijn ouders in de tuin stond er een struik...wanneer ik ziek was mocht ik in mijn ouders bed liggen en kwam de geur van de Jasmijn troostend binnen. Ik heb mijn dochter als 2de naam Yasmin gegeven omdat die struik me prettige herinneringen gaf en ik mijn dochter daar iets van wilde meegeven. Toen mijn vader overleed heb ik een stukje van de struik van een attente buurvrouw gekregen maar bij ons deed hij het gewoon niet zo goed als bij mijn vader!!!! Nu doen we het zonder Jasmijn...typisch is dat geen 1 etherische olie etc het haalt bij die geur van de echte Jasmijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeee die heb ik ook alleen wist ik niet dat het boeren jasmijn is maar.... dat past wel bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan ze bijna ruiken zo mooi zien ze eruit op de foto's...

    BeantwoordenVerwijderen