zondag 2 maart 2014

Het wordt hoog tijd!

Kijk, dit is het laatste restje.
Ik heb ze vandaag uit de schuur gehaald.
Zij hebben deze kwakkel-winter glansrijk doorstaan.


En dit zijn de laatste sjalotten.


 Eigenlijk heb ik er net te weinig, want met dit voorraadje red ik het niet tot de nieuwe oogst.

Ik ben moed aan het verzamelen. 
Moed verzamelen om werkelijk in de tuin te gaan werken.
Niet gewoon maar een beetje compost verplaatsen of vuur maken, maar werkelijk stevig aan de slag.

Dit jaar weet ik wat ik wel en niet wil.
Ik wil geen bonen meer, geen peulvruchten.......de duiven waren er gek op en overal moesten netten overheen.
En daarnaast werd ik vooral blij van het plukken van bloemen.
Dus bloemen komen er, veel bloemen.
Duifkruid en goudsbloemen, papavers en zonnebloemen, zinnia's en grote afrikanen, siergras en cosmea.
Veel sjalotten ook en uien, aardappelen en rucola. Beetje sla  en voor de lol gele bieten.
De meeste zaden zijn binnen, het wachten is nu op de sjalotten en uien.
Ik deed maar eens even een mailtje naar Ton Vreeken, waar ik het meeste bestelde.
Ja, het was nu nèt allemaal binnen en zou in hoog tempo verstuurd worden.

Ik kijk naar buiten en zie hoe druilerig het is. En ik bedenk me dat ik vandaag geen tijd heb.

De kinderen komen en ik kook.

De afgelopen dagen stonden in het teken van afmaken van begonnen zaken.
Het gele kussentje is klaar....op moment van schrijven zit ik er zelfs op.

De stoel stond jarenlang achter het bureau van mijn vader in zijn klas. Hij was 'hoofd ener school' moet je weten. Ik kreeg hem toen zij in de jaren 80 nieuw meubilair kregen.

Afijn, dat was project 1.


Wat begon als een lappendeken is nu een kussen voor Olle geworden en ik ben blij met het resultaat.
De achterkant werd op wilskracht gemaakt en ze vonden het een geweldig kussen. Allemaal. Het zou dus zomaar kunnen dat ik er nog één of twee ga maken.

En je kunt je zomaar voorstellen dat over een jaar of 10 er weer een totaal andere mode heerst en niemand snapt waarom je dit ooit geweldig hebt gevonden.


Dan is eigen gesponnen, plantaardig geverfd en ook nog eens gehaakt misschien wel weer verschrikkelijk uit de mode. 
Maar voor nu.......is dit het helemaal!


Om het eenvoudige, beetje zachte kussen body te geven heb ik er eerst een hoes om gemaakt van   velours. Daardoor werd het geheel toch behoorlijk stevig en dat hoort ook wel bij zulke dikke wol.

Het is wel de oplossing voor al mijn gekleurde wol. Eigenlijk vind ik hem te dik voor het maken van kledingstukken.
Ik haakte op naald 5 en eindigde steeds  met een rondje vasten in wit. De lapjes zette ik met overhandse steken   en wit draad aan elkaar. 


De zijkant.........


De achterkant ;-), ineens was mijn witte wol op.....


En de kwastjes.....voor het leuk.
Project 'lappendeken-wat kussen werd' is klaar.

Nu is het zondag en behalve de tuin focus ik op de nieuwe week. Het wordt een drukke week met ouderavond en groepsplannen......Met de klas gaan we de geschiedenis van Drenthe onder de loep nemen.
Ook leuk! Hunebedden, volkslied en turf......heide, armoede en toerisme. 
Daar moet ik nog wel even op studeren.
Hoog tijd!

En o ja, mijn badkamer is klaar en volkomen wit en grijs en fris en strak....
'Dit past zo NIET bij de rest van je huis mam!' was de conclusie van de een.
'What the f*ck, weet je hoe chill dit is. Nooit meer onder stroom staan als je de kraan opendraait', zei de ander. En zo is het.
Samen sleepten ze de wasmachine weer op hun plek. Ik kan weer wassen. Hoog tijd! 







8 opmerkingen:

  1. Ahhh wat tof dat je de stoel van je vader hebt joh, heel speciaal en ook nog super mooi ook, helemaal met zo'n geweldig kussen! Ik -hartje- ook de leuke kwastjes er aan, leuk idee! (ga ik onthouden!)
    Enne...zet je nu ook een kookwekker ofzo, als je gaat badderen? (kan me voorstellen dat je nu lekker lang gaat poedelen ;-) ).
    Lekker van genieten en werkse deze week!
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk logje Madelief! De kussens zijn mooi, allebei met hun verhaal erbij en zo verschillend! Nu zijn zowel je vader als je zoon met je verbonden via een eigengehaakt kussen.. mooi!! Succes en veel plezier volgende week met Drenthe, ik hoop er dit voorjaar weer eens heen te gaan, het is er zo prachtig!! En geniet van je badkamer :)))!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind je kussens geweeeeeeldig mooi!
    En die tuin? Dat wordt wel weer wat! De aarde is nog veel te koud hoorde ik gisteren iemand zeggen.....! Dus, je hebt de tijd, beetje rommelen, beetje verschuiven, beetje blij worden-))
    Geniet van je laatste vrije dag en van je witte douche!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat de kussens tijdloos zijn. Ze zijn met liefde gemaakt en dat gaat niet met de mode mee.
    Ik zou ook zo graag een moestuin willen beginnen. In onze tuin heb ik daar niet zo veel plaats voor, maar samen met mijn moeder ga ik in haar tuin beginnen. Ze heeft zelfs een kas in haar tuin staan. Nadeel; ze woont een half uur rijden van me vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat het altijd leuk blijft ,alleen zal dat voor een bepaalde groep mensen zijn ,de doe het zelfers zeg maar ,
    En ik vind ze echt super mooi,en heerlijk die badkamer weer top ,fijne dag groet marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een werk is het toch zo´n moestuin (en dan hadden wij alleen maar zo´n moestuinbak) Bij ons waren m.n de slakken er erg blij mee. Bloemen lijkt me inderdaad een prima idee, veel plezier alvast met alle voorbereidingen. En wat een leuke kussens heb je gemaakt! Lekker vrolijk met al die kleuren.
    Fijn dat je badkamer klaar is! Groetjes Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn die kussens geweldig geworden! Ik moet wel lachen om je idee dat het misschien over een paar jaar totaal niet meer in de mode is. Voorlopig nog maar van genieten dan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig kussen is het geworden. En mocht het niet meer in-de-mode zijn, dan trek jij je daat toch zeker helemaal niet van aan, toch?
    En de strakke badkamer, gewoon een kleurig douchegordijn, wat gehaakte kleedjes en het gaat prima samen met de rest ;o)

    BeantwoordenVerwijderen