maandag 17 maart 2014

dome els.......


(pinterest)


Ik had pleinwacht.
Twee derde klassers kwamen me halen.
Er was iets stoms op de muur geschreven, echt niet leuk.
Ik vroeg of het een lelijk woord was, maar dat was het niet.
Ik stelde me er van alles bij voor, kinderen uit de buurt enzo.......
'En het is echt niet leuk voor dat kind, als ze het leest juf. 
Het gaat over een kind uit de eerste'.
Ik maakte me op voor het ergste.
De eerste klas schrijft al heel keurige blokletters, dat weet ik.
In eerste instantie zag ik niets, totdat de meisjes het me wezen.
Met een stoepkrijtje was er op een houten plank geschreven:
'dome els'........netjes ook. 
'Nee, dat is echt niet leuk voor Els als ze dat leest, zei ik'.
'Misschien halen jullie binnen een nat doekje, dan kan het weg'.

Even later zag ik ze met een vaatdoekje.
Met een puntje van de doek wreven ze letter voor letter weg.
Heel ernstig.
En daarna brachten ze het doekje weer naar binnen.
Ik stak mijn duim omhoog, toen ze naar me keken.
Zouden ze het Els gaan vertellen?
Misschien deed Els wel gewoon iets heel doms ;-).
Ik vertelde het wel aan  de juf van Els. 
Ernstig ook. 

Wat een ontdekking moet het zijn dat je een ander met letters kunt kwetsen.......
Ik zou er een lesje 'mooie woorden' tegenaan gooien geloof ik.

Wat vinden jullie mooie woorden?










7 opmerkingen:

  1. Zo gek, nu je er om vraagt kan ik niets bedenken, terwijl manlief en ik toch regelmatig tegen elkaar zeggen: "Oh, dat woord moeten we vaker gaan gebruiken, dat is een mooi woord!"
    Zo lief onschuldig nog om zo onder de indruk te zijn van dome els en zo echt begaan en hulpvaardig... jammer dat dat moet verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal en jouw aanpak om een les mooie woorden te gaan geven...super! Dat vind ik nou écht 'vrijeschooljuffie's ' ;) Een mooi woord in het Frans vind ik 'écouter' en dan vooral de vervoeging...j'écoute en eigenlijk vind ik de Nederlandse vertaling ook een heel mooi woord! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja j' écoute is mooi....in het Frans klinkt alles mooi toch? Zei Toon Hermans dat al niet? Voorlopig houd ik het op Lentebries.......

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ..poeh wat heb ik dit woord gehekeld.... ik kon het maar niet onthouden tijdens mijn opleiding... en toch poptie ie boven bij jouw vraag...:Desoxyribonucleïnezuur, of wel DNA... En ik maar oefenen op dat woord, telkens struikelde ik erover en kwam het er hakkelend uit, en toen het lukte, was er trots, een stom mooi woord...

    ik lees een boek van Mieke Mosmuller en daar staat in dat met het ontdekken van de kleinste deeltjes we steeds verder van het ware denken af komen te staan, grappig, zo voelde het voor mij ook toen ik dat woord Desoxiribonucleïnezuur moest leren, doe mij maar Lentebries of Voorjaarszonnetje...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En Dome vind ik ook een pracht woord...Koepel of gewelf... zo komt Dome Els over als iets stevigs en alles behalve dom, letters zijn heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Giebelgeitjes...voor als mijn dochters samen weer de slappe lach hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen