zondag 9 maart 2014

Hoe projecten veranderen.

Afgelopen zomer was ik in Normandië en had ik al mijn witte gesponnen wol meegenomen.
Ik wilde een omslagdoek maken.
Twee lange lappen die ik aan de achterzijde aan elkaar zou naaien en die je dan links en rechts over je schouders kon slaan. Een soort omslag-poncho.....voor frisse najaarsdagen.
De ene lap was snel af, maar toen ik met de andere halverwege was ontdekte ik dat ik te weinig wol had.
En dan is zelf-gesponnen wol ineens onhandig.
Moet je bij-spinnen....pfff.....
Dat kan ik dan niet als ik in de haak- en brei-flow zit hè?
En dus werd de ene lap uitgehaald, werd die wol gebruikt voor Olles kussen en het restje 
gebruikte ik om een randje vasten om die overgebleven lap te haken.
Rondom breiwerk haak ik altijd een keer een randje in dezelfde kleur.
Dat is handig als basis voor de rest van de rand. Het was nèt genoeg!
Afijn.....
Mijn zelfgesponnen wol moet op. In die modus sta ik nu.
Het lichte blauw, dat op een streng wellicht een beetje mislukt kan overkomen omdat het wat gevlekt is, doet het ineens leuk om zo'n maagdelijk witte omslagdoek.
En een randje ander wit combineert dan ook wel aardig.
Om er tot slot een soort uitgerekt picootje van blauw geverfde bourette-zijde langs te haken.

Een uitgerekt picootje? Jawel, dat maak ik zo:

vier lossen ,een vaste in de tweede losse (dat wordt dan het picootje) en dan nog een losse.










Het geheel is nu zo'n  70x200 cm. geworden en slaat heerlijk om.
Dat moet ook bij een omslagdoek, toch?
Het is gebreid in een fors pannenlap-motief van 10x10, begonnen in Normandië en afgemaakt in Rolde.


Het volgende project? Het volgende project is het omspitten van de moestuin. En dat moet werkelijk echt vandaag gebeuren. Niet omdat mijn tuin-agenda dat zegt, maar omdat Lief er is.
Ik ga zorgen voor iets lekkers bij de koffie (glutenvrij, want ik wil wel mee-eten), het klaar zetten van de schaft-tas en vooral  zorgen dat het Lief aan niets ontbreekt daar in die tuin. Zijn werktempo ligt namelijk een stuk hoger dan het mijne ;-). 


7 opmerkingen:

  1. Wat een mooie afronding van je project! Een hele fijne dag samen in je moestuin! Titia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PRACHTIG!!!!!! Ik wil ook..! En wat een gave tip voor mijn witte-zelfgesponnen-wol-in-wording ;))
    Fijne zondag en dank je wel voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is er weer voor en wat een prachtige doek <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh en ik ook hup verder spinnen dan maar snel.............

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige omslagdoek!en heerlijk met dit weer de (moes)tuin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhhjjj wat een mooie doek is het geworden, ik ben helemaal verliefd op het randje, mooi zeg!
    En wat een bof, lekker naar buiten met dit weer! Handig, zo'n hulpje! ;-)
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh Madelief....wat wondermooi! Echt helemaal mijn smaak ;)

    BeantwoordenVerwijderen