zondag 25 januari 2015

Brei een omslagkleedje......

Heb je zin in breien?
Ik wel.
Ik zit er he-le-maal  in.
Hoe simpeler, hoe fijner.

Een omslagkleedje breien, dat deed ik nog nooit.
Op een rond-brei-naald breien ook niet.
Tot een maand geleden.




Nadeel van dit breien is dat het in het begin lekker opschiet en naarmate je werk vordert duurt één toer steeds langer.
Voordeel is dat, als je afgekant hebt, je ook meteen klaar bent.
Nou ja, wellicht nog een randje, draadje of een knoopje, maar toch.

Dit patroon zag ik veelvuldig op Pinterest, mijn versie heb ik van een patroon van Wolhalla. Zij zeggen dat ik het niet mag publiceren zonder toestemming....maar behalve dat de ideeën voor het gebruikte garen door hen zal zijn bedacht is het werkelijk niet hun patroon.
DIT is een soortgelijk patroon van Ravelry en DIT is er nog één. Allebei gratis te downloaden.
I

Het is in het begin even tellen, maar ben je door die eerste toeren heen, dan gaat het vanzelf.
Wat een heerlijk werkje.
Je Begint met 5 steken en eindigt met tja, een steek of 400?

Je kunt het alleen in rechten breien, averechten, een paar gaatjestoeren er tussendoor of een spontane afwisseling tussen dit alles.




In eerste instantie breide ik op twee naalden, maar toen het aantal steken te groot werd nam ik een rondbreinaald. Daar moet je in dit geval natuurlijk niet op rondbreien ;-), maar wel gewoon heen en weer, anders fabriceer je een kokervormig geval.....
Rondbreinaalden, ik zeg het eerlijk, ik kan er slecht aan wennen.



Ik breide van eigen gesponnen en gekleurde wol, pen  4,5 en heb er een picootje langsgehaakt tot slot.



Ooit deden we hier thuis een Werkavond 'Noordzeesteek'. Mochten er mensen zin hebben dit te leren........Laten we dit een 'Heidekleedje'  noemen.
Workshop Heidekleedje breien doen?
Een vrouw of 10 past wel  rond mijn tafel.
Het is wel fijn als je al een rechte van een averechte steek kunt onderscheiden, maar verder?
LEUK!



17 opmerkingen:

  1. Toch nog een gehaakt randje ;-) Lekker, zo'n omslagdoek. Ik ben momenteel echt helemaal van het haken. Ik vind breien op den duur zo onmeundig saai worden. En ik heb een hekel aan averecht breien. Vraag me niet waarom. En als de steken steeds meer worden, is dat wel een uitdaging zeg. Maar om gezellig ana jouw keukentafel te gaan zitten breien, dat zie ik best zitten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is heel mooi geworden. Vooral dat blauwe randje. Jammer genoeg kan ik niet breien...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi inderdaad dat subtiele blauwe randje ,ik ben gek op mijn rondbrei naaden hoor geen last van nek en schouders door het breien.....wel van andere dingen ....ha ha
    ik brei met je mee maar dan op een afstandje , maar zou me gezellig lijken .
    en ja dat niet mogen publiceren vind ik ook altijd zo wat ,het wiel is al 1000 keer uitgevonden maar ja .....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat jammer dat je keukentafel zo ver weg is anders had ik graag aan geschoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja voor mij ook te ver weg maar heel interessant ik volg je blog wel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. echt súper!!!! dat ecru met dat blauw en een klein randje paars.....zelfgesponnen wol...echt top!
    En die keukentafel....hoe ver weg is die van de mijne?? Ja wel ver maar...wat je ver haalt is lekker toch??? Hihi..ik zie het best zitten maar dan wel in een weekend, even heen en weer op een avond gaat 'm niet worden vrees ik ;) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha, ik ben ook wel benieuwd naar jouw keukentafel ;) Alhoewel ik nu allerlei alarmbellen hoor afgaan.. Drenthe? TE VER, DAT KOST TE VEEL TIJD..!! Maar waarom jezelf beperken door afstand en tijd, hihi! Uitdagingen staan er om aan te gaan, dus laat maar horen wanneer jouw tafel plaats heeft!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha Petra en Stefanie....dat is nog eens leuk. Dan moeten we toch samen met de blogsters van hier maar eens een dagje doen vind je niet? Dat lijkt me wel heel gezellig!! Met een taartje en een soepje en allerlei maaksels. Wandelingetje over de hei. Ik ben vóór!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi geworden! En ja dat was een gezellig avondje de noordzeesteek. Ik zie het ook wel zitten en breien op de rondbreinaald ik vind het heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige, warme omslagdoek - in meer dan één opzicht! Heel mooi ook die natuurlijke kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige omslagdoek! Een gezellig avondje rondom jouw tafel lijkt me ook gezellig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig die omslagdoek! Ik zou ook wel willen leren hoe je moet breien met zo'n rondbrei nasld. Heb ze vroeger alleen gebruikt voor halsboordjes aan truien. Ben bang dat jou keukentafel voor mij een eind uit de beurt staat, maar anders was ik graag aangeschoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige omslagdoek! Best wel een eindje rijden, maar het lijkt mij leuk om aan te schuiven.. groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hij is prachtig. Ik vind het effect van de zelfsgesponnen wol heel mooi. Rondbreinaalden gaan wel wennen hoor. Je kunt je schouders beter ontspannen en er relaxter bij zitten, vind ik tenminste.....

    BeantwoordenVerwijderen