dinsdag 15 april 2014

Licht en donker. Over Zonnebloemen en Aardappeleters.







Het is Stille Week.
De week voor Pasen.
Vorig jaar liep ik met de kinderen naar de schaapskooi van Balloo.
Een stevige wandeling van een kilometer of 7.
Dat gaan we morgen weer doen.

Het thema voor de Stille Week is dit jaar: 'Licht en Donker'.
Aan ons allen om dat invulling te geven in je klas.
Ik koos de biografie van Vincent van Gogh.
10 jaar zijn de kinderen nu.
En het is ongelofelijk hoe precies ze luisteren.
Aan mij om dat goed vorm te geven voor een 10-jarige.
Zijn leven is immers niet alleen maar rozengeur en manenschijn geweest.
Licht en donker.
Zonnebloemen en de Aardappel-eters.































'Ik zou benieuwd zijn hoe ik zou kijken met het zicht van Vincent van Gogh' zei een kind.
Nieuwsgierig hoe een ander de dingen zou kunnen zien.
En dat is nu precies wat ik wil bereiken in een klas.
Ik wil blikken verruimen, ideeën uitwisselen, luisteren naar dat wat die ander zegt.
Oordeelsvrij, open.
En o, wat kunnen ze dat.
Ze kunnen genieten van de blauwen en gelen. Ze zien alle tinten bruin (vast ook minstens 50) van de Aardappeleters en ze zien dat een donker schilderij ook licht kan geven.
Ze voelen dat het licht en donker van zijn schilderijen ook in zijn leven aanwezig was.....





Ik heb nooit een grote voorliefde gevoeld voor Van Gogh, maar toch is er wel een lijntje.
Mijn overgrootmoeder kende van Gogh. Zij woonde in Nuenen toen hij daar ook woonde.
Al heel jong wist ik dat, omdat wij ooit verhuisden naar de Vincent van Goghstraat en ik nog weet dat onder het straatnaambordje geboorte- en sterfjaar stonden en ik uitrekende hoe oud hij dan geworden was. 37......en wij woonden op nummer 37. Ik zal een jaar of 8 zijn geweest toen.
Toen hoorde ik over dat oor, over zijn armoede omdat hij in zijn leven eigenlijk geen schilderij verkocht en dat fascineerde me wel. Ik vond zijn werk kleurrijk, maar het had nooit mijn grote interesse.




Gisteren schilderden we de luchten van van Gogh, vandaag plakten we er met vloeipapier slordige zonnebloemen op, die we later met plakkaatverf schilderden.




Het was een mooie dag.








Aan het eind van de dag ruimden we de klas op.
Door het gesprek met de kinderen kijk ik nu ook ineens anders naar zijn werk.

Een week lang zullen we niet in de klas zijn.
Morgen lopen we naar Balloo en donderdag gaan we een maaltijd bereiden bij Hannah in het bos.

Het worden volle, rijke dagen. Dat weet ik nu al.

7 opmerkingen:

  1. Ze zijn erg mooi geworden! De zonnebloemen, en de kinderen verheugen zich! Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige aanpak en boeiend onderwerp voor deze bijzondere week. Fijne wandeling en bezoek aan de schaapskooi én een mooie tijd bij Hannah gewenst!
    Warme groet - Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige zonneboemen, en wat mooi dat er uitspraken worden gedaan als 'Ik zou benieuwd zijn hoe ik zou kijken met het zicht van Vincent van Gogh'. Mooi dat je op deze manier de kinderen verder laat kijken! Het klinkt als een fijne week morgen en overmorgen op pad. Geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat boeiend en oh zo rijk om dit met de kinderen te mogen ontdekken! En altijd weer voel ik dan die lichte spijt dat ik zelf als kind nooit op zo'n bijzondere school heb gezeten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vorig jaar....Balloo....ik weet nog hoe het ging. Ik hoop dat jullie morgen heel hartelijk worden ontvangen;-)
    Ik wens jullie veel plezier en de schilderingen zijn inderdaad prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) Ik ben vandaag even bij de herder geweest. Om te zeggen dat we komen morgen. Maar hij wist het al. Had het al gehoord. Allerliefst dat hij er dan morgen zelf ook om 11 uur is toch? ;-) ;-) ;-)

      Verwijderen
  6. Wat een mooie ontdekkingstocht maakte jij samen met de kinderen. Veel plezier de komende dagen, het worden vast mooie dagen!

    BeantwoordenVerwijderen